خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر هشت هفته تمرین مقاومتی بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان تربیتبدنی شهرستان دهگلان بود. جامعة آماری این پژوهش همة معلمان تربیتبدنی شهرستان دهگلان بودند. تعداد 20 معلم تربیتبدنی با روش نمونه گیری دردسترس بهعنوان آزمودنیهای پژوهش انتخاب شدند و در یک طرح تجربی شامل پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامة استرس شغلی مؤسسة سلامت و ایمنی انگلستان (2004) و فرسودگی شغلی ماسلاچ (1981) بود. پایایی و روایی پرسشنامهها در پژوهشهای متعدد قبلی بررسی و تأیید شده بود. آزمودنیها 48 ساعت قبل از شروع تمرینها در جلسة آزمون حاضر شدند و از دو گروه تمرین و کنترل آزمونهای استرس شغلی و فرسودگی شغلی گرفته شد. گروه تجربی بهمدت هشت هفته و بهصورت سه جلسه در هفته به انجام تمرینهای مقاومتی پرداختند. 48 ساعت پس از آخرین جلسة تمرین، آزمونگیری درست مانند آزمونگیری اول انجام شد و از دو گروه تجربی و کنترل آزمونهای استرس شغلی و فرسودگی شغلی گرفته شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تی مستقل برای مقایسة میزان تغییرات استرس شغلی و فرسودگی شغلی و مؤلفههای آن در دو گروه تجربی و کنترل استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین تغییرات استرس شغلی و فرسودگی شغلی دو گروه تجربی و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به یافتهها، به همة معلمان تربیتبدنی و همچنین دیگر معلمان و کارمندان مشاغل مشابه پیشنهاد میشود که این نوع تمرینهای ورزشی را در برنامة روزمرة خود قرار دهند.
The purpose of this research was to investigate the effect of eight weeks of resistance training on occupational stress and burnout of physical education teachers in Dehgolan city. The statistical population of this study was all teachers of physical education in Dehgolan city. 20 physical education teachers were selected through the available sampling method as subjects of the study and included in the experimental design including pretest-posttest with the control group. The research tool was a Job Stress Questionnaire of the UK Institute of Health and Safety (2004) and Maslach Burnout (1981). Reliability and validity of the questionnaires were reviewed and confirmed in previous studies. Subjects performed 48 hours before the beginning of the exercises in the current test and from two groups of exercise and control of job stress and burnout. The experimental group performed resistance training for eight weeks and three sessions a week. 48 hours after the last training session, the correct tests were done as in the first test, and from the experimental and control groups, the job stress tests and burnout were performed. To analyze the data, independent t-test was used to compare the rate of job stress and burnout and its components in the experimental and control groups. The results showed that there was a significant difference between job stress and burnout in both experimental and control groups. Regarding the findings, it is recommended that all physical education teachers as well as other teachers and employees of similar occupations be routinely trained in this exercise.