خلاصة:
هندواروپاییان اقوامی بودند که هزاران سال قبل از میلاد مسیح از سرزمینهای شمالی آسیا و اروپای شرقی به مناطق جنوب، جنوب شرقی و جنوب غربی کوچ کردند. این مهاجرت در بازهی زمانی طولانی و در قالب گروههای مختلف صورت پذیرفت. آخرین گروه از مهاجران هندواروپایی، اسلاوها و هندوایرانیان بودند که هرکدام طی مراحلی به سرزمینهای جدید خود رسیدند. خاستگاه مشترک این اقوام ناخودآگاه زمینهی اشتراک فرهنگی و اساطیری میان آنان را موجب شد و کهن الگوهای جمعی این اقوام را تحت تاثیر اقوام بومی هر منطقه متبلور کرد. لذا تشابهات زبانی و مفهومی بسیاری میان خدایان اسلاو شرقی و ایزدان ایران باستان وجود دارد. این اساطیر که بیشتر در قالب روایتهای شفاهی و داستانهای عامیانه منتقلشدهاند؛ سرانجام در دورهای بهصورت سازمانیافته و منظم معرفیگشتند. این سازمانیافتگی در اساطیر ایران مرهون تدوین و کتابت اوستا در قرون اولیهی اسلامی؛ و در اساطیر اسلاو ماحصل تلاش شاهزاده ولادیمیر کیف برای جمعآوری و تنظیم باورهای باستانی مردم خود در قرون نهم و دهم میلادی است. با بررسی ویژگیهای شخصیت خدایان مجمع ولادیمیر و ایزدان ایرانی، در عین برخورد با تفاوتهای بسیار؛ به اشتراکات چشمگیری برمیخوریم که گویای تاثیر و تاثر این دو فرهنگ و قومیت بر یکدیگر هستند
ملخص الجهاز:
این سازمانیافتگی در اساطیر ایران مرهون تدوین و کتابت اوستا در قرون اولیهی اسلامی؛ و در اساطیر اسلاو ماحصل تلاش شاهزاده ولادیمیر کیف برای جمعآوری و تنظیم باورهای باستانی مردم خود در قرون نهم و دهم میلادی است.
با بررسی ویژگیهای شخصیت خدایان مجمع ولادیمیر و ایزدان ایرانی، در عین برخورد با تفاوتهای بسیار؛ به اشتراکات چشمگیری برمیخوریم که گویای تاثیر و تاثر این دو فرهنگ و قومیت بر یکدیگر هستند کلید واژه : هندواروپاییان، اسطوره، ایزدان ایران باستان، اسلاو، مجمع خدایان ولادیمیر 1- مقدمه اسلاوها و هندوایرانیان آخرین گروه از هندواروپاییانی بودند که به سمت سرزمینهای جنوبی مهاجرت.
موارد گفتهشده سندی هستند بر اثبات اشتراکات و شباهتهای اساطیری میان این دو قوم که پساز سالها همنشینی، در برههای از تاریخ از یکدیگر جداشدند و با اقوام بومی سرزمینهای خود درآمیختند.
در قلمرو اسلاو شرقی نیز شاهزاده ولادیمیر کیف، در قرون نهم و دهم میلادی، به جمعآوری باورهای اساطیری مردمان خود همتگماشت و خدایانی را تحت عنوان مجمع خدایان ولادیمیر معرفیکرد؛ اما سرآغاز نخستین منابع مکتوب اساطیر اسلاو به قرون دوازدهم و سیزدهم میلادی و نویسندگان و پژوهشگران مسیحی بیزانسی و روس میرسد.
4- تطبیق اساطیر ایزدان ایرانی و خدایان ولادیمیر اسلاو شرقی ریشههای مشترک قومی میان اسلاوها و ایرانیان به هزاران سال پیش از میلاد مسیح برمیگردد.
در نهایت شباهتهای میان آنان مورد تحلیل و بررسی قرارگرفت که بهطورخلاصه در جدول زیر ارائه میشود: جدول 1- تطبیق اساطیر ایزدان ایران باستان و خدایان مجمع ولادیمیر اسلاو شرقی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منابع - آموزگار، ژاله.