خلاصة:
خرابکاری (وندالیسم) به تخریب ارادی، مداوم و مکرر اموال عمومی گفته میشود. خرابکاری روش مطلوب جوانان برای ابراز سرخوردگی، انتقامگرفتن یا نشاندادن خشم، ایجاد هیجان یا جلب توجه در موضوعی خاص است که بهدلیل خسارتهایی که ایجاد میکند، بسیاری آن را جرم تلقی میکنند. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی و شناسایی مطالب حکشده بر صندلیهای کلاسهای درس دانشگاه شهیدباهنر کرمان تدوین شده تا اهداف خرابکارها را از این اعمال بررسی کند. مقولات پژوهش با توجه به مشاهدة اولیة دستة صندلیها و مطالعة مقدماتی تحقیقات پیشین، در قالب مفاهیمی چون زندگی، عشق، هنجارهای اجتماعی-مردمی، مسائل آموزشی و رابطة بین دو جنس تنظیم شد. روش تحقیق توصیفی و تکنیک پژوهش مشاهدة مستقیم و تحلیل محتواست؛ بهاینمعنی که مطالب حکشده روی صندلیها (شامل 3961 مطلب) فیشبرداری و سپس، بر حسب موضوع، طبقهبندی شد و با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس تجزیه و تحلیل انجام گرفت. یافتهها نشان داد که بیشترین مطالب و مفاهیم اجتماعی، اشکال و تصاویر، نامها، مطالب لاتین، تاریخها، اعداد و گفتوگوها به دانشکدة ادبیات و علوم انسانی و کمترین مطالب به دانشکدة فیزیک تعلق دارد. از میان مفاهیم اجتماعی، مسائل آموزشی بیشترین فراوانی را در هر هفت دانشکده به خود اختصاص دادهاند. بهلحاظ فراوانی نیز، پس از مسائل آموزشی، عشق، هنجارهای اجتماعی-مردمی، نگرش به زندگی و رابطة بین دو جنس در رتبههای بعدی قرار میگیرند.
The present study aims to investigate and identify the contents of the manuscripts written on classroom chairs in Shahid Bahonar University of Kerman. The study categorizes the manuscripts in categories of life, love, social norms, educational issues, and relationship between the two sexes. The research was conducted with descriptive approach of content analysis. Based on direct observations, 3961 manuscripts were collected from the surface of chairs in classrooms of seven faculties and then were analyzed using SPSS software. The findings of the research reveal that among social concepts, educational issues are most commonly found in seven faculties studied. After educational issues, love, social norms, attitudes toward life and relationship between the two sexes are the important subjects among the written manuscripts.
ملخص الجهاز:
بررسی محتوای صندلی نوشته های کلاس های درس دانشگاه شهید باهنر کرمان از حیث مقولات اجتماعی ، با تأکید بر پدیدٔەخراب کاری سوده مقصودی ،١ فاطمه فرمیتنی 2 (تاریخ دریافت ٩٧/٠٩/١٥، تاریخ پذیرش ٩٨/٠٢/١٥) چکیده خراب کاری (وندالیسم ) به تخریب ارادی ، مداوم و مکرر اموال عمومی گفته می شود.
خراب کاری ، صندلی نوشته ، کلاس درس ، دانشگاه شهیدباهنر کرمان مقدمه و بیان مسئله صنعتی شدن جوامع و گسترش شهرنشینی سبب رشد فردگرایی شده که این امر تمایل افراد را به دیده شدن و برانگیختن توجه دیگران بیشتر کرده است .
از نظر جامعه شناسان آموزش و پرورش ، نوشتن روی میزها و اشیا، تخریب اموال عمومی و مسئله ای اجتماعی محسوب می شود؛ چراکه این پدیده ، علاوه بر آسیب های اقتصادی ، به نوع جامعه پذیری مسئولیت شناسانة دانش پژوهان در زمینة نگه داری از اموال مدرسه و دانشگاه آسیب می زند و پیام هایی را به طور نامحسوس ، از سنی به سنی دیگر انتقال می دهد که ممکن است ذهن دانش پژوهان را به جای کسب دانش و شناخت ، به مسائل حاشیه ای مثل عشق ، تقلب ، تخریب ، انتقام و...
پیشینة پژوهش در زمینة محتوای خراب کاری پژوهش های پراکنده ای انجام شده تا از این طریق دلیل این اعمال تشخیص داده شود؛ برای مثال ، مقصودی و بنی فاطمه (١٣٨٣: ٢٦٨) در پژوهشی با عنوان «تحلیل محتوای دیوارنویسی کلاس های درس دانشگاه شهیدباهنر کرمان »، دیوارنوشته های سه دانشکدٔە ادبیات و علوم انسانی ، فنی ـ مهندسی و پزشکی را برحسب مفاهیم اجتماعی مقایسه کردند.