خلاصة:
هدف: از انجام پژوهش حاضر برسی رابطه خودشفقت ورزی و جهتگیری اهداف پیشرفت یا استرس اداراک شده تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهرستان بوکان میباشد. روش: روش پژوهش به شیوه همبستگی است. از بین کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهرستان بوکان در سال تحصیلی 95-1394 با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 285 نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامههای استاندارد خودشفقتی نف، سنجش هدفهای پیشرفت الپوث و مکگریگور و استرس تحصیلی زاژکووا، لنچ واسپن شاد است. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی چون میانگین، میانه، انحراف استاندارد و .... و در بخش استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره و چند متغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که؛ بین خوشفقتورزی یا استرس ادراک شده تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد و تفریبا 22 درصد از تغییرات استرس ادراک شده تحصیلی از روی خودشفقتورزی تبیین میشود. همچنین بین جهت گیری اهداف پیشرفت یا استرس ادراک شده تحصیلی با99% اطمینان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: افرادی که بیشتر استرس دارند، در برابطه با تحصیلی بیشتر احساس درماندگی میکنند.
Aim: The aim of this stady was check the relationship
between self- compassion and orientation development
goals with perceived Stress Education among Female high
school students Second in Boukan. Method: The research
method is correlation. Among all secondary school
students in the city of Boukan in the school year 2015-
2016 using multi-stage cluste sampling of 285 subjects
were selected. Research Tools Contains self- compassion,
Eliot and McGregor's orientation development goals,
Zajacova, Lynch& Espenshade perceived Stress
Education were used. To Analysis data Mean, Median,
Standard deviation, Regression and person Correlation
were used. Results: The results showed that the relation
between self- compassion and perceived Stress Education
was negatively Significant. Around 22 Percent selfcompassion
resulted from P.S.E. The results also indicated
that the orientation of academic achievement goals,
perceived stress with 99% confidence negative and
significant relationship exists.Conclusion: People who
have more stress, more educated about their feelings of
helplessness.