خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، تبیین رابطه فرهنگ مدرسه و احساس تعلق به مدرسه با نقش میانجی موفقیت تحصیلی در دانشآموزان می باشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش آن، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه 2781 نفر دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر شیروان میباشد. 338 دانشآموز بر اساس جدول کرجسی-مورگان با روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. جهت جمعآوری داده ها از پرسشنامه فرهنگ مدرسه (الساندرو و ساد، 1997)، پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (بری، بتی، وات،2004) و پرسشنامه موفقیت تحصیلی (ولز،۲۰۱۰) استفاده شد. داده ها با نرم افزارSpss 21 و لیزرل 8/8 تحلیل شدند. تحلیل آماری داده ها نشان داد رابطه معناداری بین فرهنگ مدرسه و احساس تعلق به مدرسه و موفقیت تحصیلی وجود دارد. با توجه به ضریب تعیین 27% از واریانس متغیر احساس تعلق به مدرسه و 24 درصد از واریانس متغیر موفقیت تحصیلی دانشآموزان بهوسیله متغیر فرهنگ مدرسه پیشبینی میشود.
ملخص الجهاز:
رابطه فرهنگ مدرسه و احساس تعلق به مدرسه با نقش میانجی موفقیت تحصیلی در دانش آموزان محبوبه سلیمان پورعمران ١، بهرنگ اسماعیلی شاد٢، فاطمه مرتضوی کیاسری ٣، مهدی علی آبادی 4 چکیده هدف از پژوهش ، تبیین رابطه فرهنـگ مدرسـه و احسـاس تعلـق بـه مدرسـه بـا نقـش میـانجی موفقیـت تحصـیلی در دانش آموزان بود.
بـر ایـن اسـاس در پژوهش حاضر به بررسی احساس تعلـق بـه مدرسـه در پسـران دوره دوم متوسـطه مـی پـردازد و پرسش اصلی تحقیق عبارت است از اینکه آیا بین فرهنگ مدرسه و احساس تعلق بـه مدرسـه بـا نقش میانجی موفقیت تحصیلی رابطه وجود دارد؟ برخی پژوهشهای انجام شده در رابطه با مولفه های پژوهش حاضر عبارتند از: 1 Hofstede et al 2 Reeve 3 Ugurlu یافته های احمدی و همکاران (١٣٩٧) نشان داد مؤلفه های جـواخلاقی بـا حـس تعلـق بـه مدرسـه ارتباط مستقیم و مثبت دارند.
نتایج پژوهش حکیم زاده و همکاران (١٣٩٣) نشان دهنده رابطه قوی بین مولفه های احساس تعلق به مدرسه با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود.
روئینی ثانی (١٣٩٢) در پایان نامه ی خود به این نتیجه دست یافت که از بین مولفه های فرهنگ مدرسـه ، صـرفا مولفـه روابـط همکاران پیش بینی کننده معنادار پیشرفت تحصیلی بـود.
احساس تعلق به مدرسه تحـت تـاثیر مولفـه هـای مختلفـی مـی باشد که در پژوهش حاضر به بررسی رابطه فرهنگ مدرسه با احساس تعلـق بـه مدرسـه بـا نقـش میانجی موفقیت تحصیلی در دانش آمـوزان پرداختـه شـد.
The Classroom Social Environment and Changes in Adolescents’ Motivation and Engagement During Middle School, American Educational Research Journal, 38(2), 437-460 Brew, c.