خلاصة:
این پژوهش با هدف واکاوی نقش نظریه انتقادی در برنامهدرسی و ترسیم الگویی از یک معلم تحولآفرین انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا تحلیلی-استنتاجی بود. جامعه پژوهش کلیه متون چاپی و غیرچاپی معرف نظریات حوزه پداگوژی انتقادی فریره، ژیرو و هابرماس بود. روش نمونهگیری در دسترس با توجه به اصل اشباع نظری بود. نتایج پژوهش درباره برنامهدرسی انتقادی حاکی از آن بود که اهداف باید شامل افزایش آگاهی، خودشناسی، پرورش شهروند انتقادی و تربیت انسانهای کارساز باشند. محتوا باید آن چیزی باشد که دانشآموزان میخواهند درباره آنها بیشتر بدانند و با علایق سهگانه فنی، تفسیری و رهاییبخش و با اشکال سهگانه دانش تجربی، تحلیلی و انتقادی مرتبط باشند. راهبردهای آموزش آن باید شامل گفتگوها و مناظرههای عاری از اجبار، ایجاد زمینه تعامل بینفردی و پرهیز از خشونت و ایجاد زمینه یادگیری مشارکتی باشند. رویکرد مطلوب ارزشیابی، خودارزیابی بود و ویژگیهای معلم این رویکرد شامل فکور، بردبار، رهاییبخش، دگرگونساز، نقاد، گشوده، نشاندهنده روشهای یادگیری، بردبار، تحولآفرین و تسهیلگر خلاقیت بودند.
ملخص الجهاز:
Zheng, Cui, Su, Engler-Pinto & Wen 3.
دیناروند و ایمانی (١٣٨٧) ضمن پژوهشی با عنوان تبیین نظریه انتقادی ، تعلیم و تربیت انتقادی و دلالت های تربیتی آن از منظر فریره و ژیرو و نقد آن به این نتیجه رسیدند که فریره به تعلیم و تربیت انتقادی مرتبط با توسعه آگاهی انتقادی و ژیرو به نقش برنامه درسی پنهان در تحکیم سلطه آموزشی تاکید می کند.
یافته ها بخش یافته ها به بررسی پنج سؤال درباره اهداف ، محتوا، راهبردهای آموزش ، روش ارزشیابی و ویژگی های معلم در نظریه انتقادی تعلیم و تربیت از دیدگاه فریره ، ژیرو و هابرماس می پردازد.
مهم ترین نتایج محتوای برنامه درسی در نظریه انتقادی تعلیم و تربیت از دیدگاه فریره ، ژیرو و هابرماس (رجوع شود به تصویرصفحه) به طور کلی نتایج بررسی های محتواها نشان داد که محتوای برنامه درسی از دیدگاه فریره باید فعال ، مساله مدار، برگرفته از شرایط زندگی ، ایجادکننده سوال ها و محتواهای جدید، دارای پتانسیل آموزشی ، ترغیب کننده یادگیری و فراهم کننده زمینه آشنایی با فرهنگ باشد.
مهم ترین نتایج روش ارزشیابی برنامه درسی در نظریه انتقادی تعلیم و تربیت از دیدگاه فریره ، ژیرو و هابرماس در جدول ٤ ارائه شد.
مهم ترین نتایج روش ارزشیابی برنامه درسی در نظریه انتقادی تعلیم و تربیت از دیدگاه فریره ، ژیرو و هابرماس (رجوع شود به تصویرصفحه) به طور کلی نتایج بررسی های روش ارزشیابی نشان داد که روش ارزشیابی برنامه درسی از دیدگاه فریره این است که با هر یک از دانش آموزان برای قضاوت نهایی درباره عملکرد هر یک از اعضای نظام آموزشی مشورت شود.