خلاصة:
هدف این پژوهش شناسایی و سنجش وضعیت پیشایندها و پسایندهای چابکی سازمانی ادارات آموزش و پرورش کشور در یک مدل فرایندی بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری داده ترکیبی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و متخصصان آموزش و پرورش و در بخش کمی مدیران و معاونان ادارات آموزش و پرورش در مراکز استانهای کشور (42000 نفر) بودند. حجم نمونه در بخش کیفی 10 نفر و در بخش کمی 527 نفر بودند که بهترتیب با روشهای نمونهگیری هدفمند و تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته چابکی سازمانی بود که 110 سوال داشت. روایی سازه و محتوایی پرسشنامه و پایایی مصاحبه با روش توافق درون-موضوعی تایید و پایایی پرسشنامه با روشهای آلفای کرونباخ و بازآزمایی بهترتیب 92/0 و 87/0 محاسبه شد. در بخش کیفی از رویکرد نظریهپردازی دادهبنیاد و در بخش کمی از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی استفاده شد. نتایج نشان داد ابعاد چابکی سازمانی شامل سرعت، پاسخگویی، انعطافپذیری و شایستگی، ابعاد اثرگذار شامل فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات و سرمایه انسانی و ابعاد اثرپذیر شامل رضایت شغلی، بهرهوری و مزیت رقابتی بودند که وضعیت تمام ابعاد و مولفهها مطلوب بود.
ملخص الجهاز:
نتایج نشان داد ابعاد چابکی سازمانی شامل سرعت ، پاسخگویی ، انعطاف پذیری و شایستگی ، ابعاد اثرگذار شامل فرهنگ سازمانی ، فناوری اطلاعات و سرمایه انسانی و ابعاد اثرپذیر شامل رضایت شغلی ، بهره وری و مزیت رقابتی بودند که وضعیت تمام ابعاد و مولفه ها مطلوب بود.
Liu, Chan, Yang & Niu 3 .
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی ابعاد و مولفه های اثرگذار بر چابکی سازمانی ادارات آموزش و پرورش کشور (رجوع شود به تصویرصفحه) طبق نتایج جدول ١ و همانند رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد سازه عوامل اثرگذار بر چابکی سازمانی دارای سه بعد فرهنگ سازمانی (شامل چهار مولفه درگیرشدن در کار، سازگاری ، انطباق پذیری و رسالت )، فناوری اطلاعات (شامل هفت مولفه فنی -مخابراتی ، اخلاق فناورانه ، فرهنگ فناورانه ، مدیریت فناوری ، زیرساخت شبکه ، آمادگی الکترونیکی محیط و امنیت فناوری ) و سرمایه انسانی (دارای سه مولفه دانش ، مهارت و تخصص ) است .
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی ابعاد و مولفه های چابکی سازمانی ادارات آموزش و پرورش کشور (رجوع شود به تصویرصفحه) طبق نتایج جدول ٢ و همانند رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد سازه چابکی سازمانی دارای یک بعد چابک سازی سازمانی (شامل چهار مولفه پاسخگویی ، شایستگی ، سرعت و انعطاف پذیری ) است .
برای شناسایی ابعاد و مولفه های عوامل اثرپذیر از چابکی سازمانی ادارات آموزش و پرورش کشور از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد که نتایج آن در جدول ٣ گزارش شده است .