خلاصة:
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه سبک های یادگیری و توانایی حل مساله در بین دانشجویان است . نـوع پـژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی - همبستگی است . جامعه آماری پژوهش ، شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه کاشان در سال تحصیلی ١٣٩٤-١٣٩٣ به تعداد ٥٩٣٦ نفر است . پـس از تعیـین حجم نمونه تحقیق ، ٣٨٧ نفر از این دانشجویان به صـورت نمونـه گیـری خوشـه ای چنـد مرحلـه ای تصـادفی انتخـاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق ، پرسشـنامه سـبک هـای یـادگیری کلـب دارای چهـار مولفـه (تجربـه عینی ، مشاهده تاملی ، مفهوم سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال ) و پرسشنامه محقـق سـاخته مهـارت هـای حـل مسـاله است . پایایی پرسشنامه سبک های یادگیری کلب برای آزمایشگری فعـال ٧٨/.، مفهومسـازی انتزاعـی ٨٣/.، مشـاهده تاملی ٧٣/. و تجربه عینی ٨٢/. و برای پرسشنامه مهارت های حل مساله ٨٣/. برآورد گردید. یافته ها نشـان داد نمـرات
حل مساله دانشجویان بر اساس نوع سبک یادگیری آن هـا متفـاوت اسـت . نمـره مهـارت حـل مسـاله در افـراد دارای سبک انطباق یابنده از بقیه بیشـتر و در افـراد دارای سـبک واگـرا از بقیـه کمتـر اسـت . همچنـین نمـرات حـل مسـاله دانشجویان با توجه به شیوه های یادگیری نیز متفاوت است ، به این ترتیب که سبک یـادگیری دانشـجویانی کـه نمـره مهارت حل مساله پایینی دارند، تجربه عینی و مشاهده تاملی است و سبک یـادگیری دانشـجویانی کـه نمـره مهـارت حل مساله بالا دارند به مفهوم سازی انتزاعی نزدیک تر است .
ملخص الجهاز:
ابزار گردآوري اطلاعات در اين تحقيق ، پرسشـنامه سـبک هـاي يـادگيري کلـب داراي چهـار مؤلفـه (تجربـه عيني ، مشاهده تاملي ، مفهوم سازي انتزاعي و آزمايشگري فعال ) و پرسشنامه محقـق سـاخته مهـارت هـاي حـل مسـاله است .
همچنـين نمـرات حـل مسـاله دانشجويان با توجه به شيوه هاي يادگيري نيز متفاوت است ، به اين ترتيب که سبک يـادگيري دانشـجوياني کـه نمـره مهارت حل مساله پاييني دارند، تجربه عيني و مشاهده تاملي است و سبک يـادگيري دانشـجوياني کـه نمـره مهـارت حل مساله بالا دارند به مفهوم سازي انتزاعي نزديک تر است .
1 Furnham & Jackson 2 Komarraju & et al 3 Salami & Aremu 4 Akinoglu & Tandogan 5 Karasel & et al سؤالات تحقيق سؤال اصلي پژوهش حاضر عبارت از اين است که آيـا ميـزان مهـارت حـل مسـاله دانشـجويان بـر مبنـاي سبک هاي يادگيري (واگرا، جذب کننده ، انطباق دهنده ، و همگرا) متفاوت است ؟ سؤالات فرعي : ١.
آيا نمرات دانشجويان در شيوه هاي يادگيري تجربه عيني ، مشاهده تــاملي ، مفهــوم ســازي انتزاعــي و آزمايشـگري فعـال بر حسب جنسيت ، دانشکده ، و وضعيت تأهل متفاوت است ؟ روش تحقيق اين پژوهش از نظر هدف کاربردي و از نظر روش ، توصـيفي -همبسـتگي اسـت .
١. آيا ميزان مهارت حل مساله دانشجويان بر مبناي سبک هاي يادگيري متفاوت است ؟ همان طور که در جدول ١ مشخص است ، مقايسه نمره مهارت حل مساله بـر حسـب سـبک هـاي يادگيري ، نشان گر وجود يک تفاوت معنادار است .