خلاصة:
فرهنگ و آیین مردم مازندران از پرستش عناصر طبیعت، ادیان یکتاپرستی تا ورود اسلام به ایران و پذیرفتن شیعه دوازده امامی تحول داشته است.مراسم یادبود شهادت اسوهی آزادگی،امام سوم شیعیان،در قالب تعزیه به عنوان شکلی از نمایش آیینی در فضاهای جمعی برای عرض ارادت به ساحت اهل بیت پیامبر(ص) برگزار میشد.تعزیه روند دگرگونی را پیمود و به تدریج این ضرورت احساس شد که نمایش به جای فضای باز موقت در فضای بسته اجرا شود.این روند تکاملی با گرایش درونگرایی منجر به تغییر کالبدی نمایش تعزیه در مرکز و جایگاه تماشاگران در پیرامون به صورت دایرهای حلقهوار گردیده و در تکایای معاصر این تغییر عملکردی به شکل زینبیه،فضایی برای زنان و ابوالفضلی،جایگاهی برای مردان،در سویی دیگر طراحی شده است.در پژوهش حاضر تکایای تاریخی هم براساس تقسیمات اقلیمی و همچنین فضاهای عملکردی،طبقهبندی شده،سپس با بررسی عناصر نمادگرای تعزیه و براساس اصول معماری ایرانی تحلیل شده است.این پژوهش از نوع کیفی با روش تاریخی-تفسیری انجام شده و به صورت اسنادی و میدانی به جمعآوری اطلاعات پرداخته و در تحلیل دادهها از روش توصیفی-تحلیلی و تطبیقی بهره برده است.نتایج،گویای آن است که،عوامل فرهنگی تأثیر بیشتری از شاخصههای اقلیمی در مشخص کردن فرم،نمادها و فضای عملکردی نمایش آیینی داشته است. فرم بومیتکایا از یک سویه برونگرای همساز با اقلیم به فضای دوسویه برونگرا - درونگرای هماهنگ با فرهنگ تکامل یافته است.عملکرد فضاها از یکسویه به دوسویه متناسب با جنسیت مخاطب به عنوان یک عامل فرهنگی تبدیل شده است.فضای یکسویه برونگرا تحت تأثیر صحنه گرد مرکزی تعزیه به حیاطمرکزی و درونگرایی معماری ایرانی تغییر کرده است.
Religion and culture of people in Mazandaran has changed from worshiping natural elements and monotheism to Islam following twelve Shia Imams. The memorial of freedom myth, Third Shiite Imam was hold in the form of Ta'ziyah, as a type of ritual drama in a communal space to worship prophet and his family. Ta'ziyah was undergoing, a transformation and gradually was felt necessary to be performed into indoor space instead of temporary outdoor space. This evolutionary process based on introversion principles resulted in a physical change due to central representation of Ta'ziyah in a ring and audience's position around it too. In contemporary Tekiehs, these changes were appeared in the form of Zainabiya a place for women, and Abu al-Fazli, another station for men. In this research, historical Tekiehs are classified according to climatic situation and functional spaces; and analyzed based on Iranian architecture of principles and symbolic elements of Ta'ziyah. This qualitative research has used historical- interpretative method. The data was collected from field resources and analyzed through comparative descriptive method. The results have shown that cultural factors have more effects to identify the form, symbols, and function of ritual drama than climatic unilateral extroversion to cultural bilateral introversion – extroversion style. The function of spaces has transformed from solid to divides spaces due to audience gender as a cultural factor. The vernacular extroversion space has changed undergoing the influence of central Ta'ziyah scene and central courtyard and introversion of Iranian architecture.
ملخص الجهاز:
تأثير آيين تعزيه بر معماري بومي تکاياي مازندران - طايفه اسک آمل * مرتضي حسن پور١ حسين سلطان زاده ٢ چکيده فرهنگ و آيين مردم مازندران از پرستش عناصر طبيعت ، اديان يکتاپرستي تا ورود اسلام به ايران و پذيرفتن شيعه دوازده امامي تحول داشته است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) مهم ترين اصول ترکيب کالبدي در فضاهاي آييني اصول بنيادين معماري سنتي ايران برگرفته از خصايصي چون هندسه ، نشانه ، معراج ، وحدت در کثرت ، سادگي، درون گرايي را با منطق ، فلسفه ، عرفان و «شريعت »، «طريقت » و «حقيقت » همه را گرداگرد خود آورده است و تحت تأثير عقايد مذهب شيعه با پايبندي به اصول امامت ، ولايت ، اجتهاد، سلسه مراتب وجود به عالم مثال در ساختار هويت بخش تکايا به عنوان معماري مقدس شيعه تبلور يافته است (حسن پور و سيديان ، ١٣٨٤: ١٩٤).
Hosseinias, Tekiehs, Musalla, In the Proceedings of Iranian Islamic Architecture, By the efforts of Mohammad Youssef Kiani, Tehran : Samt Publications.
Entrance spaces in traditional Iranian architecture, Tehran: Cultural research, Second Edition.
"The Influence of the Performing Art of Ta'ziyah on the Creation of Takaya in Iranian Architecture (Case Study: Great Tekieh on Tajrish)", First National Conference on Architecture and Urban Development (Thoughts, Theories, and Methods), Islamic Azad university, Malayer, P.
" A Comparative Study of the Factors Affecting the Spatial Structure of Historical Takayah in Mazandaran Province"The first national conference of the Iranian Islamic city, Institute of Culture, Art and Architecture, P.