خلاصة:
مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر سازهی استعداد با نقش تعدیلگر جنسیت بر نمرات ساختار,
واژگان و درک مطلب دانشجویان بوده است. روش: در این تحقیق از طرح پیمایشی به شیوهی الگوی
معادلات ساختاری از نوع تحلیل عاملی استفاده شده است. تعداد ۳66 نفر (۱4۸ نفر دانشجوی
خانم و ۲۱۸ نفر دانشجوی آقا) در سطح پیش متوسطه و رده سنی ۱۸-۲۵سال که در دانشگاه آزاد
اسلامی -واحد تهران شرق در رشتههای مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل میباشند» در این پژوهش
شرکت کردند. از آنجاتیکه هدف از این تحقیق بررسی تاثیر سازهی استعداد با نقش میانجی جنسیت
بر نمرات ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان بود» آزمون استعداد یابی لاما از شرکتکنندگان
اخذ گردید و میزان یادگیری ساختارء واژگان و درک مطلب دانشجویان بر اساس نمرات پایان ترم آنها
بررسی شد. برای تحلیل دادههاء ابتدا از اس پی اس اس و در مرحلهی بعد از نرمافزار آماری آموس
استفاده شد.ابتدا مدلهای اندازهگیری بمنظور بررسی متغیرهای مستقل تحقیق (مولفههای استعداد
و عامل جنسیت) بر متغیرهای وابسته (نمرات پایان ترم ساختارء واژگان و درک مطلب دانشجویان) به
تفکیک ترسیم گردید. در مرحلهی آخر بمنظور بررسی مشترک و همزمان هر دو متغیر مستقلء مدل
ساختاری رسم گردید. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که بین مولفههای استعداد و نمرات ساختار,
واژگان و درک مطلب دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد. در حالی که جنسیت شرکتکنندگان
در آزمون ارتباط معناداری با سازهی استعداد و موفقیت تحصیلی آنها نداشت. تحلیل معادلات الگوی
ساختاری از نوع تحلیل عاملی تاییدی نشان داد از بین مولفههای سازهی استعدادء ارتباط بین نشانهها
و اصوات بیشترین و حافظهی آوایی کمترین تاثیر را بر نمرات ساختار؛ واژگان و درک مطلب
دانشجویان داشته است. بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت
که مولفههای سازهی استعداد بر یادگیری ساختار؛ واژگان و درک مطلب دانشجویان تاثیر میگذارند.
بنابراین توجه به سازهی استعداد و آگاهی نسبت به مولفههای آن همراه با تقویت آنها در راستای ارتقای
علمی دانشجویان و بالابردن سطح علمی آنها توصیه میگردد.
ملخص الجهاز:
تحليل معادلات الگوي ساختاري از نوع تحليل عاملي تأييدي نشان داد از بين مؤلفه هاي سازه ي استعداد، ارتباط بين نشانه ها و اصوات بيشترين تأثير و حافظه ي آوايي کمترين تاثير را بر نمرات ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجويان داشته است .
مقدمه تحقيق حاضر بمنظور بررسي ارتباط بين سازه ي استعداد با نقش ميانجي جنسيت و تأثير آنها بر نمرات ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجويان در درس زبان خارجه (زبان انگليسي در اين تحقيق ) انجام شده است .
آنها اذعان داشتند که اين آزمون ابزار مناسبي براي سنجش استعداد نبوده ، قديمي است و نياز به بازنگري نـقـد زبـان ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٣، پاييز و زمستان ١٤٣١٣٩٨ و The Impact of Aptitude with Moderating Role of Gender on.
نقش کداميک از دو متغير بررسي شده (سازه ي استعداد و عامل جنسيت ) در يادگيري ساختار، واژگان و درک مطلب دانش پژوهان مهم تر است ؟ روش نوع پژوهش : با توجه به موضوع تحقيق ، طرح اين پژوهش از نوع طرح هاي پيمايشي Critical Language& Literary Studies Vol. 16, NO.
مدل اندازه گيري اوليه : بررسي تأثير جنسيت بر نمرات ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجويان (به تصویر صفحه رجوع شود) نـقـد زبـان ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٣، پاييز و زمستان ١٥١١٣٩٨ و The Impact of Aptitude with Moderating Role of Gender on.
بررسي شاخص هاي نيکويي برازش مدل هاي اندازه گيري مربوط به مولفه هاي سازه ي استعداد و جنسيت بر نمرات ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجويان به تفکيک (به تصویر صفحه رجوع شود) Critical Language& Literary Studies Vol. 16, NO.