خلاصة:
"جنگ" واژه نامآشنایی است که جهان، صورتهای مختلفی از آنرا بهخود دیده و در دورانهای مختلف با واکنشهای
متفاوتی از انسانها مواجه گردیدهاست. درتمام طول تاریخ همواره به علل مختلف سرزمینهایی مورد یورش و تهاجم
دشمن قرارگرفتهاند که سرزمین ما ایران در دوران جنگ تحمیلی و همچنین کشور لهستان در دوران جنگجهانیدوم از
این قاعده مستثنی نبودهاند. در چنین مقاطع حساسی نقش هنرهای تجسمی که نه تنها با ایجاد اهداف زیباییشناسانه
بلکه با ایجاد و گسترش فرهنگ مقاومت توسط هنرمندان به منفه ظهور در میآیده هنر طراحی پوستر است. آنچه که
برای ما حائز اهمیت است این سوّال است که آیا کشورهای ایران و لهستان با سابقه مشابه جنگ در دو مقطع مختلف و
باتوجه به تعاملات فرهنگی که از دیرباز داشتهاند آیا در زمینه طراحی پوستر بر یکدیگر اثرگذار بودهاند یا خیر؟ در پژوهش
حاضر که به روش کتابخانهای و توصیفی-تحلیلی انجامگرفته، سعی شده تا پس از گزینش نمونههایی از پوسترهای دفاع
مقدس در ایران و جنگ جهانی دوم در لهستان» نقش فرهنگ و هنر بومی را در طراحی پوسترهای دو کشور در دو
فرهنگ متفاوت ولی موضوع مشترک "جنگ" مورد بررسی قراردهد. در پایان به این نتیجه میرسیم که طراحان پوستر
در هر کشور از عناصر بصری، نوشتاری و گفتاری استفاده میکنند که ریشه در فرهنگ,» تمدن, آداب و سئن» باورها و
اعتقادات ملت آن کشور دارد. زمینههای اجتماعی در طراحی پوستر نقش حیاتی داشته و فرهنگ بصری عاملی است که
سبب ایجاد هویت در پوسترهای این کشورها شدهاست.
ملخص الجهاز:
آن چه که براي ما حائز اهميت است اين سؤال است که آيا کشورهاي ايران و لهستان با سابقه مشابه جنگ در دو مقطع مختلف و باتوجه به تعاملات فرهنگي که از ديرباز داشته اند، آيا در زمينه طراحي پوستر بر يکديگر اثرگذار بوده اند يا خير؟ در پژوهش حاضر که به روش کتابخانه اي و توصيفي -تحليلي انجام گرفته ، سعي شده تا پس از گزينش نمونه هايي از پوسترهاي دفاع مقدس در ايران و جنگ جهاني دوم در لهستان ، نقش فرهنگ و هنر بومي را در طراحي پوسترهاي دو کشور در دو فرهنگ متفاوت ولي موضوع مشترک "جنگ " مورد بررسي قراردهد.
وجود برخي وجوه مشترک در شرايط اجتماعي و سياسي دو کشور ايران در زمان دفاع مقدس و لهستان در جنگ جهاني دوم ، مانند وحدت و انسجام در جامعه ، حضور داوطلبانه مردم در جبهه ها، تأکيد بر فضيلت هاي انساني و ارزش هاي اخلاقي مانند شجاعت ، شهامت ، گذشت ، فداکاري، غرور ملي و ميهن پرستي در طراحي پوستر در هر دو کشور از دلايل انتخاب موضوع اين مقاله بود.
علاوه بر اين ها، محمد خزايي در مطلبي تحت عنوان "هنر انقلاب اسلامي" که در سال ١٣٨٧ در کتاب ماه هنر به چاپ رسيده ، ضمن اشاره به فروپاشي حکومت پهلوي و آغاز جنگ تحميلي عراق عليه ايران به بيان الگوبرداري هنرمندان انقلابي از عناصر ايراني و استفاده از فضاي معنوي هم سو با انقلاب و جنگ ، ضمن جديگرفتن کهن الگوها در آثار، به حفظ ويژگيهاي هنري و ناديده نگرفتن فضاي هنر مدرن ميپردازد.