خلاصة:
گردشگری صنعتی است که توسعه آن نیازمند آگاهی و شناخت کافی از مسائل و عوامل موثر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. بدون آگاهی از امکانات موجود در هر منطقه، امکان برنامهریزی و پیش بینی علمی و اصولی وجود نخواهد داشت. در واقع شناخت توانهای طبیعی، اقتصادی، اجتماعی و غیره در هرمنطقه، به برنامهریز این امکان را میدهد تا براساس وضع موجود و توانهای منطقه، توسعه و جهت آن را شناسایی کند. مقاله حاضر با هدف یافتن پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث شده است تا این سرزمین از مزایای متعدد گردشگری بیبهره بماند تهیه شده است. مقاله براساس یافتهها و نتایج بررسیهای میدانی از جاذبههای گردشگری استان کردستان در بهار1389تهیه شده است. تحقیق به صورتی برنامه ریزی شده است که ضمن شناخت ویژگیهای گردشگران و میزان رضایت آنان از امکانات و خدمات مناطق گردشگری، پیشنهاداتی را جهت استفاده بهینه از قابلیتها و امکانات موجود گردشگری ارائه نماید. براساس نتایج به دست آمده مکانهای گردشگری استان در اغلب زمینهها فاقد امکانات و تسهیلات لازم برای جذب گردشگران میباشد. برنامه ریزی اصولی و به ویژه تهیه و اجرای طرح جامع گردشگری در سطح استان نه تنها میتواند امکان جذب گردشگر بیشتر را فراهم آورد، بلکه میتواند آثار زیان بار گردشگری برمحیط زیست و فرهنگ جامعه را کاهش دهد. در پایان پیشنهاداتی برای توسعه گردشگری استان ارائه شده است
ملخص الجهاز:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل شماره ٤- نمودار وضعيت شغلي گردشگران منبع : مطالعات ميداني نگارندگان ٢-٤- وضعيت سکونت پاسخ گويان بررسي توزيع جغرافيايي محل سکونت گردشگران نشان مي دهد که محل سکونت ٤٠/١٢درصد گردشگران ، کردستان و٥٩/٧درصد آنان ساير استان هاي کشور است (جدول ١).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل شماره ١١- مشکلات توسعة گردشگري در استان کردستان منبع : مطالعات ميداني نگارندگان ٥-نتايج آزمون فرضيات ٥-١-آزمون فرضيه اول (بين تبليغات و تعداد گردشگر ورودي رابطه وجود دارد) آزمون پيرسون :از آنجا که مقياس متغيرهاي اين فرضيه (فاصله اي - فاصله اي ) است ، لذا جهت آزمون فرضيه از آزمون همبستگي پيرسون استفاده شده است .
جدول شماره ٢- آزمون پيرسون جهت بررسي رابطة بين تبليغات و تعداد گردشگر نوع آزمون تعداد شدت همبستگي سطح معناداري آلفاي مورد نظر پيرسون 806 0/33 0/000 0/05 منبع :پرسش نامه و مطالعات ميداني نگارندگان ٥-٢-آزمون فرضيه دوم :بين رضايت گردشگران از وضعيت مکان هاي گردشگري و امکانات و خدمات گردشگري رابطة معناداري وجود دارد.
جدول ١١- آزمون ANOVA (براي بررسي تأثير سطح تحصيلات گردشگران بر رضايت آنان ) مجموع مجذورات درجة آزادي مجذور ميانگين F sig بين گروهي 479/499 3 159/833 0/01 3/722 درون گروهي 34610 806 42/94 کل 35090 809 منبع :پرسش نامه و مطالعات ميداني نگارندگان ٦- نتيجه گيري نتايج پژوهش نشان داد که بين تعداد گردشگر و تبليغات مکان هاي گردشگري و همچنين بين وضعيت امکانات و خدمات گردشگري و ميزان رضايت گردشگران رابطة معناداري وجود دارد.