خلاصة:
هدف این پژوهش، بررسی نقش رسانه های جمعی در توسعه فرهنگ اجتماعی ورزش قهرمانی از دیدگاه اساتید مدیریت ورزشی، رسانه، اصحاب رسانه و ورزشکاران بود. نمونه ای هدفمند از اساتید مدیریت ورزشی، رسانه، اصحاب رسانه و قهرمانان ورزشی ملی و استانی در سال 97 به تعداد125 نفرانتخاب شد. ابزار، پرسشنامۀ ساخته محقق بود که روایی آن توسط اساتید تربیت بدنی، رسانه و ورزشکاران مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه، با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ(94/0= α ) محاسبه گردید. روش تحلیل داده ها استفاده از معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول و دوم بود. نتایج نشان داد که سه عامل مرتبط با رسانههای جمعی شامل فرهنگی، آموزشی و تبلیغی است. ضمناً گویههای تاثیردرایجادوتوسعه اخلاق درورزش، انتشاراخبارواطلاعات درست وصحیح دررسانه های ورزشی و انعکاس دستاوردهای علمی ورزشی درخصوص ورزش به ترتیب در عاملهای فرهنگی، آموزشی و تبلیغی در اولویت اول قرار داشتند. براساس یافتههای این پژوهش رسانه های جمعی باید یک مؤلفه مهم در جهت توسعۀ فرهنگ اجتماعی در ورزش قهرمانی مورد توجه قرارگیرد. همچنین توسعه فرهنگ اجتماعی ورزش قهرمانی با همکاری همه جانبه جامعه رسانه ای، ورزشی و علم به ورزش قهرمانی صورت می گیرد.
This study aimed to investigate the role of mass media in social culture developmen of athletic Sport regarding Media and Sport Management Professors, Reporters and athletes.The research method was descriptive-correlation, the type of research was applied research, the performance method was survey, and data collection was through field study. A purposeful sample of 125 Media and Sport Management Professors, Reporters and National and provincial athlete champions were selected in 2018. The instrument used in this research work was a researcher-made questionnaire, the validity of which was confirmed by experts in cultural and physical education. Reliability was also confirmed by Cronbach's alpha (0.94). Structural equation modeling, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis of first and second order were used. Results of the research indicated that three factors related to mass media are Cultural, educational and propagandational. Meanwhile, items of the impact on the development of Exercise ethics, publishing of the correct news and information in the sports media and reflection of scientific achievements of sport were prioritized in factors of Cultural, educational and propagandational, respectively. Based on the findings, mass media should be considered as an important component of social culture developmen in the ahletic championship. Fuethuremore Expansion social culture developmen of athletic championship is done through comprehensive cooperation of media, sport and academic communities