خلاصة:
در دنیای شتابان امروز با گسترش دامنهی اطلاعات و همچنین متنوع در محتوای آموزشی لزوم به رهبرداری
از روشها و ابزارهای نوین برای ارزشیابی آنچه که به عنوان مواد درسی به دانش آموزان ارایه می شود بیش
از پیش احساس می شود (حسنی، ١٣٨٧: ١٤). الگوی ارزشیابی کیفی - توصیفی به عنوان نسخه کاملتر
ارزشیابی مستمر، درصدد آن است تا شیوه متفاوت خود را در بدنه نظام آموزشی مستقر نماید رویکرد
جدید در ارزشیابی تحصیلی در کشور ما با نام ارزشیابی کیفی – توصیفی، با تقاضای زیادی از بدنه
آموزش وپرورش روبرو گشته است. این واقعیت آشکار می سازد که سیاست اشاعه و استقرار رویکرد
جدید ارزشیابی امر مهمی است که مسئولان و سیاستمداران آموزشی باید به دقت به آن توجه کنند (حسنی
و کاظمی، ١٣٨٢). بنابر این اگر ارزشیابی درست انجام نشود، نمیتوانیم موفقیت را از شکست متمایز کنیم.
نمی توانیم به موفقیت پاداش دهیم. اگر به موفقیت پاداش ندهیم، نمی توانیم از آن پند بگیریم. و اگر
شکست را تمیز ندهیم، نمیتوانیم آن را اصلاح کنیم (بازرگان، ١٣٨٢ص: ٢٨). ارزشیابی زمانی بیشترین
تاثیر را می گذارد که منعکس کننده یادگیری همه جانبه و تعامل و عملکرد آشکار فراگیران و آنچه آنها با
دانش خود انجام میدهند باشد، لذا ارزشیابی، نقطه پایان کارنیست. ارزشیابی توصیفی ا لگوی جدیدی
است که تلاش می کند زمینه ای فراهم سازد تا دانشآموزان در کلاس با شادابی و نشاط بهتر و بیشتر و
عمیق تر مطالب درسی را یاد بگیرند. بنابراین به جای توجه افراطی به آزمونهای پایانی و نمره، روند
یاددهی – یادگیری را در طول سال تحصیلی مورد توجه قرار می دهد و در راستای این توجه رشد عاطفی
و اجتماعی و حتی جسمانی دانش آموزان را نیز در برمیگیرد (محقق معین، ١٣٨٢).
ملخص الجهاز:
ايران چکيده در دنياي شتابان امروز با گسترش دامنه ي اطلاعات و همچنين متنوع در محتواي آموزشي لزوم بهره برداري از روش ها و ابزارهاي نوين براي ارزشيابي آنچه که به عنوان مواد درسي به دانش آموزان ارايه ميشود بيش از پيش احساس ميشود (حسني، ١٣٨٧: ١٤).
واژه هاي کليدي: ارزشيابي، ارزشيابي توصيفي، مدرسه ٤٠ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره بيست و دوم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * مقدمه آمار نگران کننده مردودين مقاطع تحصيلي، نظام آموزش وپرورش ايران در سال هاي ١٣٨١-١٣٧٦ به ويژه در مناطق محروم و روستايي و همچنين آمار ترک تحصيل دانش آموزان پايه سال ١٣٧٩ حکايت از وجود نارسايي در نظام آموزش و تحقق نيافتن اهداف آموزشي در اين مقاطع را داشت .
هدف هاي هدف هاي رفتاري که معمولا در ابتداي هر طراحي منظم آموزشي (طرح درس ) از سوي معلم نوشته ميشود مجموعه اي از رفتارهاي قابل مشاهده اند که انتظار ميرود از يادگيرنده که در پايان درس سر بزند و معلم موظف است با آموزش هاي عيني ميزان پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را درپايان تدريس اندازه گيري کند (مهرمحمدي، ١٣٨٢).
٤- آزمون هاي عملکردي: که به قصد ارزشيابي از عملکرد واقعي فراگيران انجام ميگيرد که بيشتر مورد توجه معلم بوده و ابزارهاي بسيار خوبي براي آگاهي از ميزان شناخت مهارت هاي دانش آموزان است (حسني، ١٣٨٣).