خلاصة:
یکی از بلاهای خانمانسوز که آفتی بر پیکر جوامع بشری است مسئله مواد مخدر و اعتیاد می باشد که
قدرت تفکر و خلاقیت، توان، کوشش و سازندگی را از انسانها به ویژه جوانان گرفته و بنیاد خانواده و
اعتقاد و باورهای دینی آنها را در معرض نابودی و از هم پاشیدگی قر ار داده است و متاسفانه روز به روز
رو به گسترش است. اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یک مشکل اجتماعی پدیده ای است که علاوه بر
زمینه های ناسالم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، زمینه های شخصیتی، روانی و تربیتی نیز در
چگونگی ابتلا به آن از اهمیت زیادی برخوردار است. کشور ایران به دلیل همسایگی با کشورهای
افغانستان و پاکستان پیوسته در معرض تهدید سوء مصرف مواد مخدر بوده است. به طور کلی میتوان
معتادان را به دو گروه سنتی و امروزی دسته بندی کرد. معتادان سنتی تا چند سال قبل اکثریت گروه معتادان
را تشکیل میدادند و سالیان دراز به مصرف آن وفادار باقی میمانند. راندر در بیان خصوصیات معتادین به
خور شیفتگی، عدم قدرت برای تبادل عاطفی، نقص فاحش در منطق و قضاوت به خصوص به هنگام نیاز به
ماده مخدر و پایین بودن آستانه تحمل در معتادین اشاره می کند.
ملخص الجهاز:
واژه هايکليدي: معتاد، مواد مخدر، جوانان ، وابستگي / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره بيست و دوم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * مقدمه : در ادوار مختلف زندگي بشر با اين که عده اي از افراد رعايت آداب و رسوم و اجراي قوانين و مقررات سرپيچي نموده و يا مرتکب جرم ميشدند اما بزهکاري يکي از معضلات اجتماعي محسوب شده و افکار عمومي را نگران و مشوق ساخته است .
(کرباسي، ١٣٦٤، ص ١٦) تعريف کاملي از نظر سازمان بهداشت جهاني در سال ١٩٥٠ بيان گرديده به شرح زير است : اعتياد به مواد مخدر، مسموميت حاد يامزمني است که مضر به حال شخص و اجتماع ميباشد و زائيده مصرف دارويي طبيعي به شمار ميرود (فدايي،١٣٧١،ص ١٠) به عبارت ديگر اعتياد شديد به هر دارو يا ماده اي که براي بدن غيرضروري باشد و اختلالات جسمي محسوس و غير قابل تحمل ايجاد نمايد و قطع آن موجب بينظمي سيستم بدن گردد اعتياد محسوب ميشود (قربان حسيني، ١٣٨٢، ص ١٤١ و ١٤٢) اعتياد و نقش مدرسه در پيشگيري از آن سازمان بهداشت جهاني و کميته تحقيقات در مطالعات مواد مخدر آمريکا در سال ١٩٦٤ اعتياد را وابستگي داروئي ناميده اند وابستگي داروئي، وابستگي رواني و جسمي است که در نتيجه وجود رابطه متقابل بين موجود زنده و دارو پديد ميآيد.
در مدارس بايد خصوصيات و آشفتگيهاي دوران بلوغ که ناشي از اختلالات رشد و بي نظميهاي مزاحي ميباشد را با توجه کافي به بهداشت رواني انان و ضوابط اخلاقي و مذهبي براي نوجوانان تشريح نمود زيرا اغلب موارد به علت ناآگاهي و نگراني از بعضي پيامدهاي اين دوره ممکن است آنها به استفاده از مواد مخدر سوق داده شوند.