خلاصة:
رؤیا گونگی؛ سفر به عالم ماوراء؛ بازگشت به جهان بیداری؛ واگویی داستان سفر و تحقق عینی تمایلهای روحانی و معنوی عناصر اصلی شکل گیری داسستان هایی با رویکرد تمثیل رؤیاست. سیطره این نوع ادبی و گستره آن از یک سو با اسطورههای کهن و از سوی دیگر با مفاهیم کشف و ششهود و دست یابی به معارف معنوی و الهی پیوند میخورد. در بازتاب این نوع ادبی با عنوان تشبیه تمثیل شخصیت اصلی یا کنشگر روایت برانگیخته میشود تا با گام گذاشتن به عالم رؤیا فراتر از بیداری به حقیقت و شناخت دست یابد و در راه بازگشت با شناختی عمیق و موشکافانه از رمزهای گشوده شده به عالم بیداری بازگردد؛ در این سفر روحانی راهنما و مرشد «راهبر و راهنما» و ضد قهرمان بازدارنده و علائق معنوی یاریگر و استمداد کننده هستند. اشتراک در ساختار و همگونی در بن مایههای شکل گیری روایت در نوع ادبی تمثیل و الگوی ساختاری کنشگرای گرماس موجب شد تا با الگو پذیری از این نظریه به تبیین مسیر حرکت شخصیت اصلی روایتهای (عطرگل یاس » از حسن پور منصوری و مادر» محمود گلاب درهای بپردازیم و جنبههای مختلف روایت را در سه محور «میل» «انتقال» و «قدرت» مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم تا جنبههای تمثیل رؤیا به دقت روشن و آشگار گردد. در هر دو روایت رؤیا محقق میشود و در نهایت حضور در عالم بالا و ماورا شکل میگیرد به نحوی که در روایت اول با «پدر» مائده و در روایت دوم با «فرزند» زینب السادات وصال معنوی صورت میگیرد و پس از تبادل گفتگو و کشمکش تعلقات معنوی و روحانی مائده و مادر حاصل میشود و پس از بازگشت از عالم رؤیا رمز گونگی موجود در روایت مکشوف میگردد که همان زندگی جاویدان در محضر خداوند و اتصال با حق تعالی است که واگویی مراحل تمثیل رؤیا در این دو روایت است.
The Dream of the Transcendent; The Journey to the Transcendental World; The Return to the Awakening World; On the other hand, it is linked to the concepts of discovery and perfection and to the attainment of spiritual and divine knowledge. In reflection, this literary genre is evoked as a parable of the protagonist or narrative actor to step into the dream world beyond awakening to the truth. And cognition and return to the awakening on the way to return with a profound and meticulous cognition of the opened codes; Travel guide and mentor spiritual "leader and" anti-hero inhibitor and spiritual interests are helpful and appeal. The sharing of structure and homogeneity in the themes of literary allegory formation and the structuralist model of Garmas's activism led to the modeling of this theory to explain the trajectory of the main character of the narratives (Atrgol Yas by Hassanpour Mansouri & Maddar» Mahmoud). Let's go through the valley and analyze the various aspects of the narrative in the three axes of "desire", "transition" and "power" so that the aspects of