خلاصة:
مقدمه: امروزه افزایش شدت رقابت و عدم اطمینان محیطی باعث شده است که مدیران برای بهرهگیری از فرصتهای پیشرو به عواملی که بر عملکرد تاثیرگذار است، بیشتر توجه کنند. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر گرایش کارآفرینی، گرایش یادگیری و خودکارآمدی کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کار است.
روش ها: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش انجام توصیفی پیمایشی بوده که در سال 97 انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، مدیران، روسا، سرپرستان و کارشناسان شرکت داروسازی ثامن مشهد بود. از جامعه آماری 187 نفره، 132 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای به عنوان نمونه این پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بوده که روایی سازه آن از طریق آزمون تحلیل عاملی و پایایی آن با آلفای کرونباخ بالای 8/ 0 تایید شد. دادهها پس از جمعآوری در نرم افزار SPSS و آموس تحلیل شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که گرایش کارآفرینی و خودکارآمدی کارآفرینانه به طور مستقیم و به ترتیب با ضرایب 18/ 0 و 33/ 0 بر عملکرد کسب و کار تاثیرگذار هستند. همچنین، گرایش یادگیری (با ضریب 22/ 0) بر یادگیری سازمانی تاثیرگذار است. یادگیری سازمانی نیز با ضریب مسیر 40/ 0 بر عملکرد کسب و کار تاثیرگذار است. علاوه بر آن، گرایش کارآفرینی، گرایش یادگیری و خودکارآمدی کارآفرینانه میتوانند از طریق یادگیری سازمانی به ترتیب با ضرایب 20/ 0، 08/ 0 و 16/ 0 عملکرد کسب و کار را تحت تاثیر قرار دهند.
نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر نشان داد افزایش گرایش یک سازمان به کارآفرینی و خودکارآمدی باعث بالا رفتن یادگیری در آن سازمان میشود که موجب عملکرد بهتر است.
Introduction: Nowadays, changes in the field of competition and environmental uncertainty have led executives to pay more attention to factors affecting performance in order to take the advantage of leading opportunities in global markets. The purpose of this study was to investigate the effect of entrepreneurial orientation, learning orientation, and entrepreneurial self-efficacy on business performance.
Methods: This applied-descriptive study was conducted on managers, administrators, supervisors and experts of Samen Pharmaceutical Company in Mashhad. The population consisted of 187 people, 132 of whom were selected through stratified sampling method. Data were collected by using a standard questionnaire, the construct validity of which was assessed through confirmatory factor analysis. The reliability of the questionnaire was calculated as 0.8 using Cronbach's alpha. The data were then analyzed by SPSS and Amos software.
Results: According to the findings, entrepreneurial orientation and entrepreneurial self-efficacy directly affected the business performance (with coefficients of 0.18 & 0.33, respectively). Learning orientation (with a coefficient of 0.22) influenced organizational learning which affected business performance with a coefficient of 0.40. Moreover, entrepreneurial orientation, learning orientation, and entrepreneurial self-efficacy influenced business performance through organizational learning (with coefficients of 0.20, 0.08, and 0.16, in that order).
Conclusion: An increase in organizations’ desire for entrepreneurial and self-efficacy enhances learning and leads to a better performance.