خلاصة:
سبک زندگی ایمانی در فرهنگ قرآنی در تمام شئون زندگی انسان تاثیرگذار است. بی-
توجهی مجامع اسلامی به سبک زندگی و تلاش روشمند و سیستمی دنیای غرب در این زمینه
و تقلید کورکورانه مسلمانان از دستاوردهای علمی و فرهنگی غرب، یکی از اصلیترین دلایل
عقبماندگی کشورهای اسلامی است. البته در اینکه استفاده منطقی از دستاوردهای علمی و
فرهنگی سایر ملتها فینفسه امری مفید است، بحثی نیست. اما همواره باید متوجه این نکته
بود که هر تغییری در جامعه اسلامی باید همخوانی و هماهنگی مناسبی با مبانی و اصول سبک
زندگی قرآنی داشتهباشد. اینجاست که اهمیت درک مبانی و اصول سبک زندگی قرآنی
آشکارتر میگردد. محقق کوشیده است تا در ذیل عنوان «مبانی و اصول سبک زندگی ایمانی
در فرهنگ قرآنی» با رویکرد تحلیلی و توصیفی، پس از شناخت واژگان مرتبط با موضوع، به » در فرهنگ قرآنی اصول «ارتباط انسان با خویش» که مبتنی بر دو اصل معرفت نفس و پرورش نفس بوده و زیر
مجموعه این دو اصل شامل خودآگاهی، خوداحیایی، و... می باشد، بپردازد.
ملخص الجهاز:
در اين مقاله علاوه بر پرداختن به معناي سبك زندگي در فرهنگ قرآني، ارتباط انسان با خويش و اصول مربوطه در ادامه خواهد آمد.
سبك زندگي ایمانی در فرهنگ قرآني در «ارتباط انسان با خویش» مبتنی بر دو اصل الف) معرفت نفس و ب) پرورش نفس بوده و زیرمجموعه این دو اصل شامل اصولی همچون خودآگاهي، خوداحيايي و...
سبك زندگي ایمانی در فرهنگ قرآني در «ارتباط انسان با خویش» مبتنی بر دو اصل الف) معرفت نفس و ب) پرورش نفس بوده و زیرمجموعه این دو اصل شامل اصولی همچون خودآگاهي، خوداحيايي و...
( كلينى، ج8، ص150) از نظر اسلام اگر انسان بخواهد خودش را تربيت كند، اولين شرطش مراقبه است، منتهی قبل از مراقبه «مشارطه» است (مطهري، 1377ش، ج22، ص760)؛ امام خميني در معناي مشارطه ميفرمايد: « مشارطه آن است كه در اوّل روز مثلاً (انسان)با خود شرط كند كه امروز بر خلاف فرموده خداوند تبارك و تعالى رفتار نكند.
(جوادی آملی، مراحل اخلاق در قرآن، ص 214) 3-2-1- مصاديق پرورش نفس : مصاديق پرورش نفس عبارتند از خودآغازگري، خودحفاظتي، خودشكوفايي و خودفراروي خودآغازگري: انسان مسئول سرنوشت و اعمال خود بوده و مورد سؤال واقع خواهد شد (نحل/93)، لذا بايد در زندگي خود تغيير مثبت ايجاد كند و اين تغيير ابتدا از خود او آغاز ميشود و اگر انسان آغازگر تغيير در خود نباشد خداوند در او تغييري به وجود نميآورد.
ارتباط انسان با خويش در سبك زندگي ايماني در فرهنگ قرآني مبتنی بر دو اصل الف) معرفت نفس و ب) پرورش نفس بوده و زیرمجموعه این دو اصل شامل اصولی همچون خودآگاهي، خوداحيايي، خود مشاهدهگري و خود قضاوتي، خودآغازگري، خودحفاظتي، خودشكوفايي و خودفراروي میباشد.