خلاصة:
یقین، از نگاه ملاصدرا تصدیق همراه با اعتقاد جازم و مطابق با واقع است که صرفا با دستیابی به مبادی و اسباب به مدد اتصال نفس قدسی با ملائکه و دریافت علوم از آنها فراهم میآید. یقین از نگاه دکارت، وضوح و تمایزی که در حوزة روابط اعداد ریاضی و هندسی وجود دارد، در زندگی عینی و واقعی هم جاری است و همان معیار یقین است که با یقین عقلی به وجود نفس شروع شده سپس جسم اثبات میشود و نهایتا به اثبات جهان خارج میانجامد. در اندیشه الهیاتی هر دو، خدا معیار و پشتوانه یقین است. ملاصدرا با نگرش وجودی به مساله یقین، یقین دکارتی را از بن بست عقل گرایی محض خارج نموده و با اعتقاد به اشتداد وجودی نفس و فعالیت و خلاقیت آن، مدعی تعامل حداکثری میان معرفت عقلی و شهودی است و نهایت مراتب یقین را به ساحت علم حضوری و شهودی میرساند. مقالة حاضر با تبیین مساله یقین در گذر اندیشه این دو فیلسوف به وجوه تشابه و تمایز این دو اندیشمند در مبانی و اصول این بحث اشاره دارد.
Certainty, from the viewpoint of Mulla Sadra, is a dogmatic affirmation of a proposition corresponding to the reality; which is gained only by access to the sources and with the help of connecting to the angels and receiving the science and knowledge from them. But certainty, from Descartes's view, comes in different sense. According to him, the quality of clearness and distinction which is seen in mathematical and geometric numbers can be seen in real life. And with the same kind and degree of certainty, Descartes prove the existence of mind, God and finally the existence of corporal world. In the theology of both thinkers, God plays a central role to support the certainty. Mulla Sadra, with the existential attitude regarding the certainty, saved Cartesian certainty from pure rationalist deadlock and with the help of existential gradation of mind and its activity and creativity held the cooperation or interaction between intellectual knowledge and intuitive knowledge, and reaches the ultimate degree of certainty to knowledge by presence and intuitive knowledge. The present paper deals with the issue of certainty with the aspects of similarity and the dissimilarities between the fundamentals and the principles of definitive discussion in the course of the thought of these two philosophers.