خلاصة:
زمینه: حوزۀ ادبیات همواره به اخلاق به عنوان یک رکن اساسی زندگی اجتماعی توجه داشته است. نمود این امر را میتوان به خوبی در حضور پیوسته و پررنگ اندیشههای اخلاقی در ادبیات قدیم مشاهده کرد. در این میان شاهنامه فردوسی علاوه بر این که یک اثر ادبی کمنظیر و تاثیر گذار در فرهنگ و هویت ملی است، ادبیات حماسی را به عنوان ابزاری برای گسترش آموزههای اخلاق به کار گرفته و یک سلسله مسائل اخلاقی و انسانی را در لایههای داستانی طرح کرده است که میتواند برای خواننده سرمشقی باشد و راه و رسم زندگی را به او بیاموزد و وی را به رستگاری رهنمون سازد.. هدف از این مطالعه، بیان اصول اخلاقی در شاهنامه فردوسی است تا با بیان پر بسامدترین مفاهیم اخلاقی در شاهنامه، مبادی و مراحل اخلاقی در این کتاب ارزشمند جست و جو شود و تحلیلی منطقی در مورد تاثیر اندیشههای اخلاقی بر شاهنامه و شاهنامه بر اخلاق بهدستآورد.
نتیجه گیری: مهمترین مفاهیم اخلاقی که در شاهنامه مورد توجه قرار گرفتهاند را میتوان به سه دسته تقسیم کرد: سلامت اندیشه (عیب جویی، بداندیشی، نهی هوای نفسانی، ظلم و بیداد، نیکی و احسان، دنیاپرستی)، سلامت رفتار (عدالت، عفو و اغماض، پرهیز از افزون طلبی، آزمندی)، سلامت بیان (راستی و راستگویی، غرور و تکبر، بردباری).
Background: Literature has always focused on ethics as a fundamental aspect of social life. Moral thoughts are one of those issues which have been intensively discussed in classic literature. Meanwhile Ferdowsi's Shahnameh is not only a unique literary work that has special impacts on the readers, but also it has touched upon a series of moral and human problems. It has used epic literature as a tool for expanding the doctrines of ethics and has put together a series of ethical and human issues in the layers of fiction. It can be a paradigm for the reader to teach him the way of life and lead him towards the prosperity. The current study aimed at expressing the ethical issues in Shahnameh and by expressing these contents, finding the logical interaction between Shahnameh and ethics.
Conclusion: Important ethical issues in Shahnameh can be divided into three groups: health of thoughts (troubleshooting, dishonesty, prohibition of the Soul, cruelty, goodness, world-worship), health of behavior (justice, pardon and neglect, avoidance of excess, tenderness), and health of speech (truthfulness, pride and arrogance, patience).
.