خلاصة:
این پژوهش، با هدف بررسی راهکارهای نقشآفرینی شبکة استانی سبلان در توسعة اقتصادی استان اردبیل صورت گرفت. این پژوهش به روش کیفی با ابزار مصاحبه عمیق به جمعآوری دادهها پرداخته است. جامعة آماری تحقیق شامل کلیه کارشناسان اقتصادی، توسعهای، رسانهای در استان اردبیل بودند که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بعد از 18 مصاحبه محقق به اشباع داده رسید و با کدگذاری دادههای بهدستآمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. راهکارهای نقش آفرینی رسانة مورد نظر در توسعة استان اردبیل در مقولات بهدست آمده مورد بررسی و تحلیل واقع گردید. مقولات مربوط به راهکارها و اقدامات عملی شبکه سبلان از منظر پاسخگویان عبارت بودند از؛ بازشناسی و بازتعریف دوباره از رسانه و کارکردهای آن، جذب و تقویت بدنة کارشناسی برنامهسازی، استفاده از تجارب موفق سایر شبکهها، نگاه علمی ـ استراتژیک به برنامهسازی، طرح عمیق مشکلات استان در برنامهسازیها، اطلاعرسانی و خبررسانی اقتصادمحور، جلوگیری از نفوذ نهادها و صاحبان نفوذ، گفتمانسازی نقد عملکرد مدیران، استقلال مالی از بدنه حاکمیت، راهاندازی اتاق فکر اقتصادی در رسانه، طرح دغدغههای متولیان توسعه، برنامهسازی توسعهمحور، مخاطبسنجی درست، شناخت پتانسیلها و ظرفیتهای اقتصادی استان اردبیل، استفاده از قالبهای متنوع برنامهسازی، گفتمانسازی توسعه.
This paper studied the active strategies in Sabalan Province Channel in economic development of Ardebil Province. This research used qualitative method to collect data using interviews. The statistical community is the all economist, developmental and media professionals who live in Ardabil and was selected by targeted sampling. The data was saturated after interviews and they were analysed by coding the data. In This research Purpose, task, role and function, advantages, obstacles and strategies of Sabalan Channel role play in the development of Ardebil province were reviewed and analysed.The Categories, which related to strategies and practical solution in view of respondents included as follow: re-identifying and redefying the media and its performance, enforcing the expertised programming, using previous successful experiences, making scientific-strategic views to programming, determining province’s problems in programming, informing and economic based news, preventing the penetration of public offices and institutions, critical discussion about managers’ performance, financial independency, establishing economic think tank in media, development based programms and correct audiences assessment , development discourse.
ملخص الجهاز:
با توجه به بررسي هاي اوليه ، به نظر ميرسد شبکه سبلان هم مانند ديگر رسانه ها به رغم دارا بودن شرايط و خصوصيات ذاتي و منحصربه فرد از آن جمله همگني ارتباطي بالا با مخاطب و ساختار اجتماعي آن با توجه به بومي بودن و فراگيري، اعتبار، قدرت راهبري، اعتماد، تأثيرگذاري و نفوذ بيشتر، ارتباط نزديک و امکان بازخورد سريع و صحيح وغيره ، درکنار ساير ويژگي، نقش و کارکرد رسانه اي و به رغم توجه و تلاش در اين زمينه ، نتوانسته است در جايگاه يک رسانه توسعه گر ظاهرشده و نقش مطلوب در فرايند توسعه استان داشته باشد.
رسانه و اخبار توسعه آقاي سامان خداياري (١٣٩٣) در پايان نامه کارشناسي ارشد، دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي، با راهنمايي عباس اسدي و مشاوره سيدمحمدمهديزاده باعنوان «اخبار توسعه در مطبوعات ايران با تأکيد بر توسعۀ اجتماعي تحليل محتواي روزنامه هاي ايران ، کيهان ، شرق و همشهري در سال هاي ١٣٨٣ و ١٣٩١» با توجه به يافته هاي پژوهش به اين نتيجه رسيد که روزنامه همشهري بيشترين ميزان از مطالب مربوط به توسعۀ اجتماعي را به خود اختصاص داده است .