خلاصة:
با توجه به نبود محتواها و فرایندهای خانوادگی مؤثر بر رشد شغلی، هدف پژوهش شناسایی عوامل و تدوین الگوی فرایندهای خانوادگی مؤثر بر رشد شغلی است. این پژوهش، کیفی با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد است. نمونه پژوهش را 13 شرکتکننده (8 مرد و 5 زن) از دانشجویان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی شهر بجنورد تشکیل میدهد که نمره رشد شغلی و انطباقپذیری شغلی آنها یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بوده است. این نمونه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و نظری انتخاب، و سپس دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری، و با استفاده از فنون اشتراوس و کربین شامل شناسهگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. نتایج تحلیل مصاحبهها به استخراج 885 مفهوم، 28 مؤلفه و 12 مقوله شامل حمایت عاطفی، بستر اکتشاف، بستر خودگردانی، بستر خودکفایی، بستر خودکارامدی شغلی، فرارفتن از روایتهای غالب، حمایت اطلاعاتی، روابط اجتماعی تضمینشده، ساختار کارامد خانواده، الگوی نقش مثبت، الگوی نقش منفی و درگیرشدن منجر شد که در دو بعد اصلی شامل بعد بنیادی و ابزاری ارائه شده است. از تعامل این دوازده عامل اکتشافی، الگوی فرایندهای خانوادگی مؤثر بر رشد شغلی شکل میگیرد و برایند آن فردی است که به لحاظ شغلی رشد یافته است.
Considering the lack of family content and processes affecting job promotion, the purpose of this study was to identify the factors affecting job promotion and develop a model of family processes affecting it. This qualitative research work was conducted using grounded theory approach. The study sample consisted of 13 participants (8 males and 5 females) selected from among the university students in Bojnourd, Iran whose job promotion and job adaptability scores were one standard deviation higher than the mean. The sample was selected using the purposive and theoretical sampling method. The data were collected using a semi-structured interview and analyzed using Strauss and Carbon techniques including open, axial and selective coding. The interview analysis results led to the extraction of 885 concepts, 28 components and 12 categories including emotional support, discovery context, autonomy context, self-sufficiency context, job self-efficacy context, transcending dominant narratives, informational support, guaranteed social relationships, efficient family structure, positive role model, negative role model and involvement, which have been presented in two main dimensions including fundamental and instrumental dimensions. From the interaction of these twelve extracted factors, the model of family processes affecting job promotion is formulated, and its outcome is an individual who has experienced job promotion.