خلاصة:
با توجه به آموزش متفرقه و پراکنده دروس پیشنیاز طراحی در رشته معماری و عدم هماهنگی اساتید با یکدیگر و انتخاب سلیقهای نوع تمرینهای دروس پیش نیاز طراحی، شاهد مشکلاتی در فرآیند طراحی معماری میباشیم، که نتیجه آن بیانگیزگی در دانشجویان میباشد. انگیزش از جمله مفاهیم رایج در مسائل آموزشی است. وقتی در سیستم آموزشی مشکلاتی همچون افت تحصیلی رخ میدهد، از انگیزه یادگیرنده بهعنوان یکی از علل مهم آن یاد میشود. از سال 1378 با تغییر مقطع از کارشناسیارشد پیوسته به کارشناسی پیوسته، وضعیت آموزش معماری دستخوش دگرگونیهایی گردید و درس ترکیب یک به درسهایی مانند: هندسه کاربردی، کارگاه مصالح ساخت و درک و بیان محیط تفکیک شد. هدف از این مقاله، بررسی تأثیر روشهای تدریس آتلیهای (ترکیبی و تفکیکی) بر میزان انگیزه تحصیلی دانشجویان معماری میباشد. در این پژوهش، از روش ترکیبی بهره گرفته شد. بدین صورت که تمرین آموزش ترسیم پلان و مقطع پله دو طرفه در درس هندسه کاربردی، با دو شیوه ترکیبی (آموزش همزمان دروس پایه) و تفکیکی (آموزش مستقل دروس پایه) در نظر گرفته شد، جامعه آماری در این پژوهش، دو گروه 18 نفری از دانشجویان نیمسال اول دانشگاه آزاد ارومیه بوده و برای گردآوری اطلاعات کمی از پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی دانشجویان والرند، استفاده شد و گردآوری دادههای کیفی از طریق مشاهده آثار دانشجویان و مصاحبه با دانشجویان و اساتید معماری انجام شد. تجزیه تحلیل دادههای کمی از طریق آزمون T دو نمونهای مستقل و تجزیه و تحلیل دادههای کیفی مبتنی بر نظریه زمینهای بوده و در نهایت نوعی فرااستنباط صورت میگیرد. نتایج بحث حاکی از این است که آموزش دروس پایه از جمله درس هندسه کاربردی در رشته معماری با استفاده از روش ترکیبی و همزمان باعث افزایش علاقهمندی و ارتقاء انگیزه درونی و بیرونی دانشجویان معماری شده و در نتیجه کیفیت آموزش ارتقاء مییابد
According to the various prerequisite courses in architectural design education and the lack of coordination amongst studio tutors and improper choosing of exercises, many drawbacks will raise in the process of architectural education. This will result in losing the students’ motivations. The tradition of incessantly undergraduate and graduate education of architecture in Iran, has been changed and separated from each other in 1999. This caused some changes in curriculum especially in the courses related to basics of architectural design. Before separating system, the introductory courses to architectural design were run in one studio and under supervision of a single group of tutors. But after separating, the courses disintegrated into several units, such as applied geometry, construction, material workshop, sketching and visual perception of built environment. The present combination method is trying to depict the effect of studios teaching methods (Integration and disintegration), on architecture students motivation. For this purpose, the practice of drawing plan and section of Staircase in the course of Applied Geometry, by students in their first semester by two methods combination (At the same time teaching basic courses) and disintegration (Independent teaching basic courses) has been considered. The test has been carried out by two groups of 18 students of Azad University in Urmia and the Valrand students' academic motivation questionnaire is used. The results indicate that teaching basic courses such as Applied Geometry in architecture alongside other parallel course, increases intrinsic and extrinsic motivation in architecture students and as a result, the quality of education improves.