خلاصة:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان جایگاه درس هنر در آموزش و پرورش تهیه شده است. مطالعه
حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته
شده است. هنر در فرایند خلاقیت هنری شخصیت را پرورش داده و آنچه را به زبان نمی آید بیان می کند
زیرا هنر وسیله بیان خویشتن است و به عنوان صمیمانه ترین زبان احساسات محسوب می شود. زبان هنر،
اصیل ترین، خالصترین و رساترین زبانهاست که به کمک آن می توان افراد جامعه را بسوی پیشرفت و
تعالی سوق داد. هنر به زندگی تحرک می بخشد و عاملی برای رشد تفکر و ایجاد فلسفة خاصی برای
زندگی می شود و در جنبه های مختلف اجتماعی ارزشمند واقع شده وابعاد معنوی وجود انسان را تقویت
می کند. آشنا کردن دانش آموزان با تجربیات هنری، تفکرات و اصول بصری، زیبایی شناسی و تاثیرآن در
فرایند یاددهی، یادگیری در مدرسه ها ضروری می نماید، لذا مربیان باید از طریق هنر دانش آموزان دوره
ابتدایی را با میراث گذشتگان و هنرمندان ایرانی آشنا سازند. برنامه های هنری را می توان زمینه ساز ایجاد
سواد بصری، بی تکلفی، سادگی، صداقت و ژرف نگری دانست. آموزش هنرهای کاربردی نیز برای
کشف توانایی های فردی و احتماعی دانش آموزان در زندگی و تحصیل نقش مهمی ایفا می کند. مربیان
تربیتی، سازنده و تکمیل کننده آموزش های رسمی مدارس هستند. هنربه عنوان ابزار کار، در دست توانای
مربیان، نقش بسیار چشم گیری ایفا می نماید.
ملخص الجهاز:
(محمدپور، ١٣٨٢ص ١٢-١٣) هنر نقاشي و خوشنويسي در فعاليت هاي تربيتي آموزش و پرورش يکي از هنرهايي که ميتواند در تربيت کودک سهم بسزايي داشته باشد نقاشي است .
در مجموع ، هنر نقاشي با توجه به زبان تصويري و تجسمي خود، کارآييهاي بسياري در امر تعليم و تربيت دارد که برخي از آنها بدين شرح است : الف ) کودک از طريق فعاليت نقاشي به شناخت خود و جهان نائل ميشود.
اگر نظام تعليم و جايگاه درس هنر در آموزش و پرورش / ١٠٧ تربيت بيان هنري به خود گيرد موفقيتش بيشتر از هر زمان ديگر خواهد بود، و بطور مستقيم يا غيرمستقيم در جنبه هاي مختلف اسباب رشد را به انسان ها هديه خواهد کرد.
براي ترويج تفکراتي که در زندگي بشر نقش منحصربه فردي دارند، بايد از مراکز علمي و آموزشي شروع نمود و دانش آموزان را از اين موهبت پر ارج (هنر و فعاليت هاي هنري) درجهت بالندگي آنان بهره مند ساخت و با استفاده از امکاناتي که درس هنر در اختيار قرار ميدهد در جهت تربيت شهرونداني شايسته تر کوشيد.
به علاوه ، هنر جايگاه درس هنر در آموزش و پرورش / ١١١ ميتواند تربيت و فهم فرهنگي و اجتماعي را تقويت کند؛ زيرا ميتواند آشکارکننده اين حقيقت باشد که شکل هاي اصلي احساس در بسياري از مردم دست کم در درون يک فرهنگ و اغلب فراتر از آن ، مشترک است ؛ زيرا شمار زيادي از آثار، تقريبا براي هر کسي که با معيارهاي هنري درباره آنها به داوري مينشيند، معنيدار و مهم به نظر ميرسند.