خلاصة:
عوامل زیادی در فرایند تربیت دینی مداخله میکنند، یکی از این عوامل مداخلهگر، مربی است. اهمیت مربی در این فرایند به قدری است که میتوان تربیت را رابطه هدفمند دوسویه مربی ـ متربی نامید. ازاینجهت، پاسخ به این مسئله که مربی چه صلاحیتهای حرفهای باید داشته باشد تا بتواند نقش و کارکرد خود را بهدرستی ایفا کند؟ میتواند ما را در کسب نتیجه مطلوب از فرایند تربیت و تحقق اهداف تربیتی یاری رساند. بدینجهت، در این پژوهش با نگاه تحلیلی ـ استنباطی و با مدنظر قراردادن حکمت 147 نهجالبلاغه که دلالتهایی در این رابطه دارد، به پاسخ مسئله پژوهش پرداخته و صلاحیتهای حرفهای مربی تربیت دینی را در دو طیف علمی و عملی شناسایی کردهایم. طیف علمی صلاحیتهایی چون "اخذ، انتقال و مراقبت" بوده و طیف عملی صلاحیتهایی مانند سلبی (استیکال، استکبار، عدمژرفاندیشی، لذتگرایی، ثروتاندوزی) و ثبوتی (خداگرایی، معرفت یقینی، صبر و استقامت و شهامت) را دربرمیگیرد.
There are many factors interfering the process of religious training, one of which is the instructor. The prominence of the role of the instructor is so great that we can define training as a two-way purposive relationship between the trainers and the trainees. Therefore, the identification of the type of competencies the trainers have to master to work properly, can help us achieve the desired outcomes of the education processes and gain our educational goals. Hence, this research, following an analytical-inferential approach and considering Hikmat 147 of Nahj al-Balaghah, which contains serious implications in this regard, has addressed the problem and has identified the professional qualifications of the instructors of religious traing in both scientific and practical fields. The scientific competencies include components such as "reception, transmission, and caring", and the practical competencies included preventive components (covertness, arrogance, apathy, pleasure seeking, and wealth collecting) and positive components (divinity-orientation, definite knowledge, patience and courage).
ملخص الجهاز:
ازآنجاکه ايفاي چنين نقشي، چنانکه حضرت در همين حکمت اشاره کرده اند درگرو کسب صلاحيت هايي است ، معرفي برخي از صلاحيت هاي حرفه اي مربي تربيت ديني را در اين مقاله مدنظر قرار داده ايم .
در آخر بياناتشان نيز از افرادي با ويژگيهاي خاص و ممتاز سخن به ميان ميآورند که ميتوانند رسالت مربيگري ديني را ادا کنند: «اللهم بلي لا تخلو الأرض من قائم لله بحجۀ إما ظاهرا مشهورا و إما خائفا مغمورا لئلا تبطل حجج الله و بيناته و کم ذا و أين أولئک أولئک و الله الأقلون عددا و الأعظمون عند الله قدرا يحفظ الله بهم حججه و بيناته حتي يودعوها نظراءهم و يزرعوها في قلوب أشباههم هجم بهم العلم علي حقيقۀ البصيرة و باشروا روح اليقين و استلانوا ما استوعره المترفون و أنسوا بما استوحش منه الجاهلون و صحبوا الدنيا بأبدان أرواحها معلقۀ بالمحل الأعلي أولئک خلفاء الله في أرضه و الدعاة إلي دينه »، مجموعه اين دو فراز اخير محور بحث صلاحيت هاي روان شناختي و اخلاقي مربي است .