ملخص الجهاز:
"5-از لحظهای که تماشا-بازیگر جای قهرمان را میگیرد و راهحل جدیدی را شروع میکند،بازیگران دیگر به نقش عوامل سرکوب در میآیند و یا اگر تاکنون عوامل سرکوب بودند،آن را تشدید میکنند تا به تماشاگر نشان دهند که تغییر دادن واقعیت چقدر دشوار است.
اکنون بازی مسابقهای است بین تماشا-بایگران(که میکوشند راهحل تازهای پیدا کنند،و میکوشند که جهان را تغییر دهند)و بازیگران(که میکوشند آنها را عقب نگه دارند و مجبورشان کنند که جهان را همانطور که هست بپذیرند).
در واقع تأثیر تئاتر مباحثهای وقتی کامل است که کاملا برای تماشاگران روشن شود که اگر آنها جهان را تغییر ندهند هیچکس آن را برای آنها تغییر نخواهد داد و همه چیز به نحو اجتنابناپذیری درست به همان صورت روی خواهد داد- چیزیکه ما هم در نهایت ممکن است همان را بخواهیم.
در اینجا پیشنهاد این است که"مدلی از عمل برای آینده"شکل گیرد،این مدل را اول باید تماشا-بازیگران بازی کنند.
وقتی در پرو شرایط ویژه پدید آمد،شروع به کار روی شکلهای مختلف تئاتر مباحثهای کردیم،که در آنها تماشا-بازیگرها باید بهطور کامل خود را در نقش قهرمان نمایش قرار میدادند،چیزیکه در آن زمان خودشان هم بودند؛فکر کردیم مردم در آیندهء نزدیک نقشی برای بازی کردن به دست میآورند.
کاری که عاشق انجام آن بودم این بود که در یک تماشاخانه،در یک تالار تئاتر رسمی،سر ساعتی که اعلام شده،با صحنهآرایی و لباس،با متنهای موجود که یک یا چند نفر دستهجمعی آنها را نوشتهاند،تئاتر مباحثهای کار کنم.
گرم کردن در همهء نمایشهای مباحثهای که من در آنها شرکت داشتهام،همیشه عنصری از کشاندن تماشا-بازیگر به بازی وجود داشته،این کار به تدریج از یکی از دو راه ممکن انجام میشود."