خلاصة:
یکی از منابع درآمدی دولتها، درآمدهای مالیاتی است. مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه، ضعف سرمایه اجتماعی و شاخصهای آن باعث شده تا کنش مالیاتی به خوبی صورت نگرفته و فرهنگ مالیاتی در بین مردم شکل نگیرد. لذا مقاله با هدف تأثیر سرمایه اجتماعی بر فرهنگ مالیاتی در شهرهای غرب استان مازندران انجام شد. روشتحقیق، پیمایشی بوده و با ابزار پرسشنامه اطلاعات جمعآوری شد. کلیه مودیان مراجعه کننده به اداره مالیاتی شهرهای نوشهر و چالوس به عنوان جامعه آماری انتخاب شده که بر اساس آمار سال 1397 برابر 24500 نفر است. روش نمونهگیری طبقه ای بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران400 نفر است. یافتهها نشان میدهد که میانگین سرمایه اجتماعی و فرهنگ مالیاتی بیش از حد متوسط است. بین میزان سرمایه اجتماعی و فرهنگ مالیاتی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. یعنی هر چه سرمایه اجتماعی بیشتر شود، تمایل مودیان به پرداخت مالیات بیشتر می شود. بین ابعاد سه گانه سرمایه اجتماعی و ابعاد فردی و سازمانی فرهنگ مالیاتی نیز رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان میدهد که 2/69 درصد از تغییرات میزان فرهنگ مالیاتی توسط سرمایه اجتماعی تبیین می شود و سرمایه اجتماعی اثر زیادی بر فرهنگ مالیاتی داشته است. نتیجه این که برای تقویت و ارتقای فرهنگ مالیاتی توجه به سرمایه اجتماعی و به ویژه سرمایه اجتماعی شناختی ضروری است تا فرار مالیاتی در بین مودیان کمتر صورت گیرد.
The aim of this paper is to study the effect of social capital on tax culture in the western cities of Mazandaran province. The research method was a survey and the data were collected by a questionnaire. All donations referring to the Tax Office of the cities of Noshahr and Chalus have been selected as the statistical population, which is 24500 according to the statistics of 2018 of whom 400 people were chosen through the stratified sampling method and based on the Cochran formula. The findings show that the average social capital and tax culture are more than the average. There is a positive and direct relationship between the amount of social capital and the tax culture; the greater the social capital, the greater the willingness of taxpayers to pay taxes. Also, there is a positive and direct relationship between the three dimensions of social capital and the individual and organizational dimensions of tax culture. Multivariate regression results show that 69.2 percent of tax rate changes are explained by social capital, and sociological capital has had a greater impact on tax culture. Therefore, in order to strengthen and promote the tax culture, attention to social capital, and in particular cognitive social capital, is necessary to reduce the tax evasion among the taxpayers.