خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگو راهبردی توانمندسازی سرمایهانسانی با رویکرد معادلات ساختاری و در راستای پاسخ گویی به این سوال که الگو راهبردی توانمندسازی سرمایهانسانی سازمان گردشگری تهران کدام است؟ به رشته تحریر در آمده است. جامعه مورد پژوهش در این تحقیق به دو دسته تقسیم شده است . دسته اول شامل تعداد 10 نفر از اساتید و خبرگان حوزه منابعانسـانی (جهت تایید مؤلفههای پژوهش و الگو مفهومی ) و دسته دوم شامل کلیه مدیران و کارکنان سازمان گردشگری استان تهران و سازمانهای تابعه بوده است که تعداد آنها 1892نفر می باشد که به کمک جدول مورگان نمونه آماری برابر 367 نفر برآورد گردید. دادهها به کمک ابزار پرسشنامه از سطح دو جامعه خبرگی و جامعه کارکنان گردآوری گردید. روایی پرسشنامه با نظرات خبرگان و پایایی آن با آلفای کرونباخ بررسی و تائید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از رویکرد معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که کلیه مولفهها یعنی (چشمانداز و ماموریت، خطمشی سازمان، شرکاء و ذینفعان، کارکنان و فرایندها) به همراه زیر مولفههای مربوطه بر توانمندسازی سرمایهانسانی سازمان گردشگری استان تهران موثر می باشند.
The purpose of this research is to develop a strategic model of human capital empowerment with a structural equation approach and to answer the question: What is the strategic model of human capital empowerment of Tourism Organization of Tehran? The research population in this study is divided into two groups. The first group consists of 10 professors and experts in the field of human resources (to confirm the components of research and conceptual model) and the second group includes all managers and employees of the tourism organization of Tehran province and its subsidiary organizations, whose number is 1892 people. The Morgan table was a sample of 367 people. The data were collected through a questionnaire tool from the level of the two communities of experts and the staff of the staff. The analysis of the questionnaire with experts' opinions and its reliability with Cronbach's alpha was confirmed. Data analysis using the structural equation approach was used. Results showed All components (vision and mission, organization line, partners and stakeholders, employees and processes), along with the following components, are effective in empowering the human capital of the Tourism Organization of the province of Tehran.
ملخص الجهاز:
دسته اول شامل تعداد ١٠ نفر از اساتيد و خبرگان حـوزه منـابع انســاني (جهـت تاييـد مؤلفـه هـاي پژوهش و الگو مفهومي ) و دسته دوم شامل کليه مديران و کارکنـان سـازمان گردشـگري اسـتان تهـران و سازمان هاي تابعه بوده است که تعداد آنها ١٨٩٢نفر مي باشد که به کمک جدول مورگان نمونه آماري برابـر ٣٦٧ نفر برآورد گرديد.
با عنايت به مطالب ذکر شده ، مسئله اساسي اين پژوهش ايـن اسـت کـه چگونه ميتوان الگويي راهبردي در زمينه توانمندسازي منـابع انســاني طراحـي کـرد تـا بـا هماهنگي با اهداف سازمان هاي گردشگري، علاوه بر رفع مشکلات و مسـائل کارآمـدي در راستاي بهبود مستمر و افزايش توانمندسازي نيروي انساني گام برداشت لذا در اين تحقيـق ، ابعاد، مؤلفه ها و متغيرهاي تأثيرگذار در قالب الگوي راهبردي توانمندسازي منابع انسـاني در سازمان هاي فرهنگي توضيح داده ميشود.
در تببين يافته هاي پژوهشي بعد چشم انداز و ماموريت ميتوان بيان داشـت کـه چشـم انـداز سازمان بايد طوري در نظر گرفته شود که با توجه به شرايط نيروي انساني منعطـف و بـه نـوعي داراي سازگاري با شرايط ايجاد شده باشد که ايـن امـر باعـث خواهـد شـد تـا سـازمان جهـت توانمندسازي کارکنان خود با توجه به مقتضيات زماني و مکاني اقـدام کـرده و نتـايج بهتـري را کسب کند.