خلاصة:
در این جستار سعی شدهاست تا نگارندگان بر اساس مفاهیم اصلی نظام ساختاری، به بررسی داستان دخیل عشق بپردازند و الگویی مناسب و جامع از نقد این داستان ارائه دهند. زیرابازبینی و نقد داستانها با استفاده از فنّ ریختشناسی داستان، با بهرهگیری از آرای ولادیمیر پراپ که اساسش کنش شخصیّتهاست، منجر به خلق آثاری موفّق در حوزۀ ادبیّات داستانی شده است. مریم بصیری از جمله داستاننویسان برجسته در این حوزه است که داستان «دخیل عشق» او، جزو آثار گرانبها در عرصة ادبیّات رضوی است. پژوهش حاضراز نوع توصیفی - تحلیلی است و دادهها با بهرهگیری از شیوۀ تحلیل محتوا به روش کتابخانهای و سندکاوی تدوین گردیدهاند.با توجّه به اینکه در ریختشناسی،تأثیر محتوا بر ساختار و شکل ظاهری آثار و نیزتأثیر ساختمان اثر بر مضمون بررسی میشود، در این مقاله تلاش شده است تا مواردی از جمله: ساختار و چگونگی آغاز داستان، طرح و پیرنگ داستان، آشنایی با شخصیّتها، بررسی علّت و معلول داستان، تحلیل و توجّه به رابطۀ زمانی داستان و... بررسی و واکاوی شود..
The critical review of stories by using the semiotic and morphological background of the story and by taking Vladimir Prapp's theory of figurative action have led to the creation of successful works in the field of fiction. Maryam Basiri is one of the prominent storytellers in her field of "Dakhil Eshgh" in the field of eight year holy, defense war and Razavi literature. This study is a library-based, analytical-descriptive approach, it is devised and attempted to elucidate Maryam Basiri's ability to create “Dakhil Eshgh” involved in the eight-year period of sacred defense of Razavi literature on the structural and morphological study of these elements; the plot and other elements and their relation to each other and their familiarity with the technical basics of storytelling have produced a distinctive design and a style of expression, and it can be said that the link between the content and the fictional structure in this work is one of sucessful factors.
ملخص الجهاز:
با توجّه به اینکه در ریختشناسی،تأثیر محتوا بر ساختار و شکل ظاهری آثار و نیزتأثیر ساختمان اثر بر مضمون بررسی میشود، در این مقاله تلاش شده است تا مواردی از جمله: ساختار و چگونگی آغاز داستان، طرح و پیرنگ داستان، آشنایی با شخصیّتها، بررسی علّت و معلول داستان، تحلیل و توجّه به رابطۀ زمانی داستان و...
مریم بصیری از نویسندگان داستان نویس معاصر است که در عرصۀ ادبیّات دفاع مقدّس، با تکیه بر ادبیّات آیینی – رضوی، توانستهاست آثار گرانسنگی خلق کند؛ از جملۀ این آثار، دخیل عشقاست که برای نخستین بار در داوری مسابقۀ کتاب جهان که هر سال در لایپزیک آلمان برگزار میشود، شرکت داده شد و به مرحلۀ نهایی رسید و در میان ۳۶ کتاب برتر جهان قرار گرفت.
از همان ابتدای داستان، میتوان به وزین بودن و زیبایی این اثر و عشق و دلبستگی نویسنده به مقام معنوی و ملکوتی امام هشتم و نیز درس آموختن از جانبازان هشت سال دفاع مقدّس پیبرد.
نکتۀ چشمگیر دیگر آنکه، نویسنده در کنار به تصویر درآوردن صحنههای گوناگون جنگ و دفاع مقدّس، به بیان ایثارگریها و فداکاریهای جانبازان، مفهوم عشق و نیز مشکلاتی که برای صبوره پیش میآید نیز میپردازد و آنچنان این دردها را بیان میکند که خواننده مجبور به همراهی با نویسنده میشود.
نویسنده با هنری که در خلق داستان داشته، در این مقدّمۀ کوتاه، ما را با فضا، لحن، زمان تقریبی و زاویۀ دید گزارشی و سوّم شخص اثر آشنا میسازد و در همان ابتدای داستان، خواننده را با خود همدل میکند و تا پایان، همراه نگاه میدارد.