خلاصة:
نظام تعلیم و تربیت یکی از نهادهای اصلی جامعه است که به تأمین نیروی انسانی مؤثر میپردازد. اولین گام برای اجرای برنامههای آموزشی، داشتن فضای مناسب و کافی است. هماکنون کمبود قابل توجهی در منابع آموزشی کشور وجود دارد. با توجه به هدف افزایش پوشش تحصیلی در اسناد چشمانداز کشور، لازم است برای تأمین منابع آموزشی برنامهریزی نمود. در این پژوهش جمعیت کل دانشآموزان کشور در مقطع ابتدایی و متوسطه اول با استفاده از شبیهسازی پویای سیستمی تا سال 1420 پیشبینی شده و سپس سیاستهای مختلف مرتبط با بودجهی تخصیصیافته به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج گویای آن است که چنانچه رفتار باروری مطابق حال حاضر پیش برود، جمعیت دانشآموزان در سالهای پیش رو افزایش خواهد یافت و پس از گذراندن بیشینه خود در دهه 1400، سیر نزولی خواهد داشت. چنانچه بودجه اختصاص یافته به ساخت مدارس، رقمی مطابق با مقدار اعلام شده برای سال 1398 داشته باشد، با کاهش جدی در سرانه مساحت فضای آموزشی مواجه خواهیم شد. در سناریوی بودجه دو برابر این مقدار، این کاهش کمتر از یک مترمربع و در سناریوی بودجه 3 برابر، پس از 5 سال، سرانه آموزشی مدارس کشور بهبود خواهد یافت.
Education is one of the main components of society that provides efficient and impressing humans. In any educational system, the first step to perform the training and nurturing programs is having a sufficient and suitable environment. There exists many problems about the educational resources in the country. According to the determined goals about the upgrading the literacy level of the society in country’s macro documents of future perspective; planning for educational resources supply is necessary. In this paper, prediction about the pupil population of the elementary and the lower secondary have been accomplished by the use of system dynamics methodology. The simulation has done from 1395 to 1420. The different scenarios about the way of allocating budjet to Organization For Development, Renovation And Equipping Schools according to changes in student population in the upcoming years have been investigated. The simulation results show that if the fertility behavior does not change, the population of students will increase in the coming years and will decrease after spending its maximum in the 1400 decade. If the budget allocated to building schools in the coming years is equal to the amount announced for 1398, educational area per capita will decrease. If this budget will be double the present value in the coming years, less than 1 square meter of per capita will be reduced and then return to the current value. Eventually, in a triple budget scenario, after 5 years, the educational area per capita will improve.
ملخص الجهاز:
در اين پژوهش جمعيت کل دانش آموزان کشور در مقطع ابتدايي و متوسطه اول با استفاده از شبيه سازي پوياي سيستمي تا سال ١٤٢٠ پيش بيني شده و سپس سياست هاي مختلف مرتبط با بودجه ي تخصيص يافته به سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس مورد بررسي قرارگرفته است .
هم چنين زماني که تعداد معلمين نسبت به شاگردان کاهش پيش بيني پوياي جمعيت دانش آموزان و برنامه ريزي فضاي مدارس کشور 131 مي يابد طبيعتا مديريت کلاس درسي دشوار مي گردد و امکان رسيدگي به تک تک دانش آموزان نخواهد بود که اين امر باعث افت کيفيت آموزشي مي گردد.
لذا در اين پژوهش با استفاده از يک مدل پوياييشناسي سيستم ها، به پيش بيني جمعيت دانش آموزان پايه اول تا نهم در کل کشور تا سال ١٤٢٠ پرداخته مي شود؛ و با توجه به آن برنامه ريزي در سطح ملي براي تخصيص بودجه و ساخت فضاي آموزشي صورت مي گيرد.
پيش بيني پوياي جمعيت دانش آموزان و برنامه ريزي فضاي مدارس کشور 133 ميرزايي و ضرغامي [١٤] تحولات جمعيت شناختي آموزش ابتدايي ايران در سال هاي ١٣٨٥- ١٣٥٠ را بررسي کرده اند و در اين بازه زماني به تحليل آمارهاي مرتبط با عدالت آموزشي در شهر و روستا و هم چنين عدالت جنسيتي پرداخته اند.
The impacts of Iranian population changes on quantitative indicators of education and future of student population by year 1409.