خلاصة:
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین اخلاق شهروندی با رفتار ترافیکی شهروندان منطقه ۱۷ شهرداری تهران انجام شد. روش پژوهش از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع هم بستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل شهروندان بالای ۱۸ سال (۱۸ تا ۵۹ سال) ساکن در منطقه ۱۷ شهرداری تهران (که سابقه یک بار رانندگی دارند) است. حجم نمونه با توجه به جدول مورگان ۳۸۴ نفر برآورد شد و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه اخلاق شهروندی صالحی (۱۳۹۱) دارای ۳۱ گویه و پرسش نامه رفتار ترافیکی محقق ساخته دارای ۱۸ گویه در طیف ۵ درجه ای لیکرت است. روایی هر دو پرسش نامه از لحاظ صوری و محتوایی به تایید رسید. محاسبه پایایی پرسش نامه ها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب ۸۱/۰ و ۸۴/۰ به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های K-S و ضریب هم بستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد بین اخلاق شهروندی (حس نوع دوستی، مسئولیت پذیری، رعایت حقوق دیگران، نظم، زیست مسالمت آمیز) با رفتار ترافیکی شهروندان منطقه ۱۷ شهرداری تهران رابطه وجود دارد.
The purpose of this study was to determine the relationship between citizenship ethics and traffic behavior of the citizens of district 17 of Tehran municipality. The research method is descriptive-correlational in terms of data collection and applied in terms of purpose. The statistical population of the study consists of citizens over 18 years (18-59 years) residing in district 17 of Tehran municipality (having a one-time driving experience). The sample size was 384 according to Morgan table and simple random sampling method was used to select the sample. Data collection tool was Salehi Citizenship Ethics Questionnaire (2012) with 31 items and the researcher made traffic behavior questionnaire with 18 items in 5-point Likert scale. The validity of both questionnaires was formally and substantially confirmed. Cronbach's alpha reliability was calculated 0.81 and 0.84, respectively. K-S tests and Pearson correlation coefficient and regression were used for data analysis. The results showed that there is a relationship between citizenship ethics (sense of altruism, responsibility, respect for others' rights, order, peaceful living) and traffic behavior of the citizens of district 17 of Tehran municipality.
ملخص الجهاز:
با توجه به اهمیت موضوع ترافیک در جامعه به عنوان یک واقعیت اجتماعی که ناشی از مسائل مختلف است ، به نظر می رسد بخش بزرگی از مشکلات مربوط به رفتار ترافیکی ریشه در اخلاق شهروندان یک جامعه دارد و از 1 Biying آن جایی که ایجاد و نهادینه کردن اخلاق شهروندی ضرورتی اساسی برای موفقیت در یک جامعه ایده آل است ، سوال محقق آن است که چه رابطه ای بین اخلاق شهروندی با رفتار ترافیکی شهروندان منطقه ١٧ شهرداری تهران وجود دارد؟ پیشینه و مبانی نظری نتایج یافته های تطبیقی محققان نشان می دهد که باید از شیوه های فرهنگی در جهت جمع گرایی در رانندگی و جهت دهی کاربران ترافیکی به سمت احترام به هم نوع و توجه به خواست و انتظارات دیگران در قالب آموزش های عملی سود جست (دعاگویان ، ١٣٩٥).
جدول شماره ٤ : نتایج ضریب هم بستگی پیرسون برای فرضیه ١ پژوهش به تصویر صفحه مراجعه شود یافته های جدول ٤ نشان می دهد که سطح معناداری محاسبه شده بین مولفه های حس نوع دوستی (هم نوایی ) و رفتار ترافیکی کوچک تر از ٠/٠١ است ؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که بین حس نوع دوستی (هم نوایی ) با رفتار ترافیکی شهروندان منطقه ١٧ شهرداری تهران ١٢٨ رابطه وجود دارد و میزان ضریب هم بستگی در رابطه به وجود آمده ٠/٥٨٨ است .
نتایج به دست آمده از تحلیل فرضیه سوم پژوهش از طریق آزمون ضریب هم بستگی پیرسون نشان داد که بین رعایت حقوق دیگران با رفتار ترافیکی شهروندان منطقه ١٧ شهرداری تهران رابطه وجود دارد و میزان ضریب همبستگی در رابطه به وجود آمده ٠/٥٨٠ است .