خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر یادگیری سازمانی کارکنان سازمان ناجا (موردمطالعه: پایگاه دریابانی شهرستان بندرعباس) انجام شده است.
روش: روش پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی که به صورت پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری کلیه کارکنان پایگاه دریابانی نیروی انتظامی شهرستان بندرعباس بودند که 170 نفر از کارکنان از طریق فرمول کوکران به روش نمونهگیری 2
تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته عوامل مؤثر بر یادگیری سازمانی ناجا و پرسشنامه استاندارد سنگه مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت بود که روایی و پایایی آنها تأیید شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که عوامل رهبری مناسب، فضای تعمیقی، بومیسازی، تعادل بین کار و خانواده، مدیریت زمان و تجربهاندوزی بر یادگیری سازمانی کارکنان پایگاه دریابانی نیروی انتظامی شهرستان بندرعباس تأثیر مثبت و معنیداری در سطح 05/0 داشته است. همچنین رهبری مناسب بیشترین تأثیر و مدیریت زمان کمترین تأثیر را در سطح 05/0 داشته است.
نتیجهگیری: عوامل رهبری مناسب، فضای تعمیقی، بومیسازی، تعادل بین کار و خانواده، مدیریت زمان و تجربهاندوزی بر یادگیری سازمانی کارکنان پایگاه دریابانی نیروی انتظامی شهرستان بندرعباس تأثیر مثبتی داشت.
ملخص الجهاز:
همان طور که در جدول (٢) مشاهده ميشود مـديريت زمـان وارد مـدل شـده و همبستگي (٠/٥٨١ =R) بوده و اين نشان دهنده آن است که رابطه مثبت و معنـيداري بين عامل مـديريت زمـان و يادگيرنـدگي سـازماني بـا اطمينـان ٠/٩٥ و سـطح خطـاي کوچـک تـر از ٠/٠٥ وجـود دارد همچنـين R٢ مـديريت زمـان (٠/٣٣٧) توانسـته واريانس يادگيرندگي سازماني کارکنـان را تبيـين نمايـد و ايـن نشـان از آن دارد کـه مديريت زمان بر يادگيرندگي سازماني کارکنان نيروي انتظامي شهرستان بندرعباس بـا اطمينان ٩٥ درصد تأثير دارد.
با توجه بـه سـؤال اول ، بـر اسـاس نتـايج رگرسـيون هـم زمـان تـأثير رهبـري مناسـب بـر يادگيرندگي سازماني کارکنان نيروي انتظامي شهرستان بنـدرعباس در سـطح ٠/٠٥ >P معنادار بوده است ؛ بنابراين ميتوان گفـت کـه بـا اطمينـان ٠/٩٥ بـين رهبـري مناسـب و يادگيرندگي سازماني کارکنان نيروي انتظامي شهرستان بندرعباس ارتباط وجود دارد و رهبـري مناسـب ٠/٤٠٦ از واريـانس يادگيرنـدگي سـازماني کارکنـان نيـروي انتظـامي شهرستان بندرعباس را تبيين نموده است و نتيجتا ميتوان بيان کرد که رهبري مناسب بـا اطمينان ٩٥ درصد ميتواند تغييرات مربوط به يادگيرنـدگي سـازماني کارکنـان نيـروي انتظـامي شهرسـتان بنـدرعباس را پـيش بينـي کنـد نتـايج پـژوهش بهـروزي و همکـاران (١٣٨٨) نشان داد که بين عامل هايي چون ؛ داشتن رهبران آگاه در سازمان ، ساختار پويا، تشويق به خلاقيت و نوآوري، بينش مشترک، کار گروهي و تعـاون ، واگـذاري اختيـار، ارتباط مستمر با محيط پيرامون و ميزان تمايـل کارکنـان بـراي تبـديل سـازمان خـود بـه سازماني يادگيرنده رابطه اي معنـيداري وجـود دارد.