خلاصة:
این پژوهش با مفروض انگاشتن تفاوتهای فرهنگی بین رشتههای دانشگاهی، سعی دارد تا شاخصهای تدریس موءثر را با رویکردی انسانشناسانه از منظر دانشجویان رشتههای مختلف بررسی نماید. بدین منظور براساس تقسیمبندی تونی بچر از دیسیپلینها به دو دسته شهری و روستائی، 14 دانشجوی رشته فلسفه، مطالعات فرهنگی، تاریخ، علوم اجتماعی و روانشناسی عمومی (به عنوان نماینده دیسیپلینهای روستائی) و 9 دانشجوی رشته مهندسی مکانیک، مهندسی نفت و مهندسی عمران (به عنوان نماینده دیسیپلینهای شهری) به عنوان اطلاعرسان در این پژوهش مشارکت نمودند. نمونهگیری در این پژوهش بصورت هدفمند و با بکارگیری راهبرد نمونهگیری ملاک محور و گلوله برفی صورت گرفت. راهبرد پژوهش در مطالعه حاضر مردم نگاری آموزشی با طرح تفسیری میباشد. همچنین دادههای پژوهش در چارچوب راهبرد 6 سطحی پیتر وودز تا سطح دوم (یعنی طبقهبندی و مقولهبندی) تحلیل شده و با بکارگیری دو راهبرد بازبینی اعضاء و تحلیل همگنان مورد اعتباربخشی قرار گرفتند. راهبرد جمعآوری دادهها در پژوهش حاضر نیز مصاحبههای نیمه ساختار یافته و غیر رسمی بوده و بازنمائی نتایج پژوهش به شیوة مضمونی صورت گرفته است. بر مبنای یافتههای پژوهش، تدریس موثر در دیسیپلینهای روستائی با شاخصهایی چون تمرکز بر منابع کلاسیک، انسان محوری، نزدیکی به زبان عوام و تاءکید بر فهم ارزشگذاری میشود. این در حالی است که تدریس موثر در دیسیپلینهای شهری با ویژگیهایی چون روزآمدی، محتوی محوری، تاکید بر زبان تخصصی، و تاکید بر کاربردپذیری ارزشگذاری میشود.
Taking into account disciplinary culture as a presumption, this study aims to uncover the criteria of effective teaching from the vantage point of different higher education students. Thus, a cultural anthropological approach was adopted and Becher's classification of disciplines into civil and rural was employed for selecting the participants. From the statistical population, 14 students were purposively selected from disciplines of philosophy cultural studies, history, sociology, and psychology (as representatives of rural disciplines), and 9 from disciplines of mechanical engineering, petroleum engineering, and civil engineering (as representatives of civil engineering) through networked selection as the sampling method. Methodologically, the study could be considered as interpretive educational ethnography. The research data were analyzed based on Peter Woods 6 level framework, so it continued up to level 2 (classifying and categorizing). To establish credibility, two strategies were employed including member check and peer debriefing. The necessary data were gathered by semi structured and informal interviews and represented in a thematic style. According to the findings, effective teaching in rural disciplines was characterized by features like emphasis on classic works, human relations, grassroots language, and understanding. On the other side, effective teaching in civil disciplines is valued when it takes into account features as being up-to-date, emphasis on content, professional language, and applicability.