خلاصة:
اجرای خطمشیهای عمومی با مشکلات بسیاری مواجه است. مشکلات اجرا، ریشه در عوامل متعددی دارد که سیاستهای بوروکراتیک از جمله آنهاست. هدف از تحقیق حاضر تبیین نحوۀ نقشآفرینی سیاست بوروکراتیک در اجرای قانون خصوصی سازی در ایران بود. رویکرد این تحقیق کیفی بود و با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. دادهها از طریق مصاحبه با نفراز 15 مدیران و دستاندرکاران خصوصیسازی گردآوری شد. یافتهها نشان داد بوروکراتها با اجرای این قانون امتیازات قابل توجهی را از دست میدهند. آنها عموما به منافع شخصی خود توجه دارند؛ حاضر به قبول مسئولیت و انجام احکام ریسکپذیر نیستند و میکوشند تا با تحریف و سانسور اطلاعات بنگاهها، تفسیر سوگیرانه از قانون، عدم انجام صحیح وظایف، اجرای نادرست احکام قانون و ساختار و سازماندهی نادرست اجرا منافع خود را حفظ یا تامین کنند.
The implementation of public policies faces many problems. Implementation problems are rooted in a number of factors, including bureaucratic politics. The purpose of the present study is to explain the role of bureaucratic politics in the implementation of privatization law in Iran. The approach of this research is qualitative, and the method of qualitative content analysis has been used. Data collection tools were semi-structured interviews and Fifteen of the privatization managers and practitioners were selected for the interview. This study showed that bureaucrats lose significant benefits by privatization. In general, they care about their personal interests. They refuse to accept responsibility and execute risky verdicts. In order to safeguard their interests, they try to influence the privatization policy by distorting and censoring the firms' information, misinterpreting the law, failing to properly perform their duties, improperly enforcing the law, and creating the wrong structure and organization. Therefore, one of the main obstacles to the implementation of the privatization policy in Iran is bureaucratic politics. Understanding the actions and behaviors of bureaucrats and using appropriate strategies to manage them can reduce the difficulties of implementing this policy and increase the likelihood of its success.
ملخص الجهاز:
اما تحقيقات بسيار اندکي از اين مدل براي تبيين نحوه اثر منافع سازمانهاي بوروکراتيک و بورکراتها بر اجراي خط مشي در کشورهاي در حال توسعه استفاده کردهاند که مطالعه ايکانييب ٣(٢٠١٨) و بورونواتانا و پوچارون ٤(٢٠١٠) از جمله آنهاست .
و لذا قانون وضع شده 2 - Bureaucratic Politics 3 - Ikeanyibe 4 - Bowornwathana and Poocharoen به موضوعات زير پرداخته است : ١- تعيين قلمرو فعاليت هاي هر يک از بخش هاي دولتي، تعاوني و خصوصي؛ ٢- ساماندهي شرکت هاي امور زيربنايي و حاکميتي، که دولتي باقي ميمانند؛ ٣- تشريح فرآيند واگذاري بنگاهها و تعيين وظايف و اختيارات متوليان امر؛ ٤- وضع احکامي به منظور تسهيل رقابت ، منع انحصار، جلوگيري از تباني، تبعيض .
به نظر طباطبايي يزدي و مافي (١٣٨٦) تغيير حاکميت دولت و واگذاري بنگاهها به بخش خصوصي، مديران و کارکنان دولتي را که عموما دچار معضل ناکارآمدي هستند با ريسک از دست رفتن امنيت شغلي روبرو ميکند و به همين دليل آنها ابهامات و موانعي را در اجراي اين سياست ها ايجاد خواهند کرد.
بورکراتها ممکن است به دلايل سياسي (١٩٨٩ ,Van de Walle ;٢٠١٨ ,Ikeanyibe) به ويژه منافع و ترجيحات شخصي (٢٠١٧ Bradley et al ;٢٠١٢ ,Lavery &Brown, –Dahill ) باعث اخلال در اجراي يک خط مشي شوند.
او با استفاده از اين مدل انگيزهها و فعاليت هاي موسسات بوروکراتيک و مديران آنها را براي جداسازي و خصوصيسازي شرکت ملي نفت نيجريه و برخي از شرکتهاي تابعه آن را مطالعه کرد تا سياست هاي اجرايي را توضيح دهد که با منافع بين سازماني مرتبط بود.