خلاصة:
یکی از چالش انگیزترین اختلال های مطرح شده در راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی اختلال طیف اتیسم می باشد. اختلال طیف اتیسم یک اختلال جدی در زمینه رشد است که معمولا قبل از سه سالگی تشخیص داده شده است. اتیسم اختلالی با نقص در ارتباط و تعامل اجتماعی، همراه با الگوهای رفتاری و علایق تکراری یا محدود کننده است. این افراد در ارتباطات و تعاملات اجتماعی خود در زمینه های مختلف چون تبادل ارتباط عاطفی - اجتماعی با افراد مختلف، پاسخ دادن مناسب در مکالمه، مشارکت در بازی های نمایشی و مشارکتی با دوستان و در ایجاد دوستی های مناسب متناسب با سن خودشان مشکل دارند. تعداد کودکان مبتلا به اتیسم در حال رشد است. هر چند درمان قطعی برای اتیسم وجود ندارد، اما درمان جدی و به موقع اتیسم تغییرات بزرگی در زندگی کودکان مبتلا به این بیماری ایجاد می کند. بازی درمانی می تواند در درمان کودکان اتیسم نقش بسزایی داشته باشد. بازی باعث شکوفا شدن توانایی های کودکان اتیسم می شود. از طریق بازی می توایم فرآیند سازگاری با اجتماع و جامعه را در این کودکان به وجود آوریم. این تحقیق با هدف بررسی مساله اتیسم و نقش بازی های جدی در یادگیری آنها انجام شده است.
ملخص الجهاز:
به عبارتی با توجه به یادگیری با تأخیر در افراد دارای اتیسم اهمیت این پژوهش عبارت است از مسأله اتیسم، تعریف، علائم، تشخیص و سیرتحولی آن، مداخلات درمانی، توانبخشی و آموزشی، بازیهای جدی برای کودکان مبتلا به طیف اختلالات اتیسم.
جستجوی مقالات با استفاده از کلمات کلیدی مناسب با اهداف پژوهش صورت گرفته است و برای آگاهی از جدیدترین و مؤثرترین اطلاعات از طریق جستجو در پایگاههای اینترنتی و مجلات معتبر داخلی و خارجی در حوزه روانشناسی و همچنین کتابهای منتشر شده در این زمینه و مقالات معرفی شده در همایشها، مجلات، مقالات مرتبط با موضوع پژوهش انتخاب شدند و سپس یافتههای اصلی متناسب با اهداف پژوهش (اتیسم، تعریف، علائم، تشخیص و سیرتحولی آن، مداخلات درمانی، توانبخشی و آموزشی، بازیهای جدی برای کودکان مبتلا به طیف اختلالات اتیسم) استخراج شد.
نکته این است که اگر عملکرد تحصیلی کودک به دلیل آشفتگی هیجانی آسیبدیده باشد، از اصطلاح اتیسم استفاده نمیشود؛ اما در تعاریف جدید: امروزه به اتیسم، اختلال آسپرگر، سندروم رت، اختلال فروپاشنده دوران کودکی و اختلال فراگیر تحولی که به گونهای دیگر مشخص نشده است، اختلالات طیف اتیسم گفته میشود و منظور این است که در تعریف، تمامی این کودکان از خصوصیات اصلی مانند نقص در ارتباط اجتماعی، وجود رفتارها، علائق و فعالیتهای کلیشهای، محدود و تکراری و نیز نقص در مهارتهای کلامی رنج میبرند.
این بازی در جهت کمک به قابل فهم شدن گفتار کودکان مبتلا به طیف اختلالات اتیسم پیادهسازی شده بود.
"Autism Spectrum Disorder children interaction skills measurement using computer games," in The 18th International Conference on Computer Games, 2013.