خلاصة:
زمینه و هدف: رعایت حقوق و اصول شهرگرایی نیازمند آموزش و آگاهی بخشی به مردم از طریق آموزشهای شهروندی است. هدف این مقاله بررسی اثر بخشی آموزش حقوق شهروندی بردوریگزینی از جرایم و آسیبهای اجتماعی در بین نوجوانان شهر بوشهر به صورت آزمایشی است. در این تحقیق تاثیر آموزش حقوق شهروندی در ارتقای پذیرش قانون و دوریگزینی از آسیبهای اجتماعی زنان به صورت آزمایشی با استفاده از دو گروه کنترل و آزمایش صورت گرفته است. جامعة آماری شامل 324 دانش آموز دبیرستانی بود که 104 نفرآنها در پایه دوم متوسطه مشغول به تحصیل بودند، 66 نفر از آنها به صورت تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل مورد تحقیق و مطالعه قرار گرفتند.
روش: روش تحقیق از نوع آزمایشی در دو گروه آزمایش و کنترل و با طرح پیش آزمون وپس آزمون بود. ابزارهای تحقیق شامل دو پرسشنامة محقق ساخته برای سنجش آگاهی از حقوق شهروندی (78/0α=) و دوریگزینی از جرایم و آسیبهای اجتماعی (75/0 α=) بود.
یافتهها و نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که بین متغیرهای مورد مطالعه رابطة معناداری وجود دارد. همچنین بین گروه آزمایش و کنترل، در زمینه آگاهی از حقوق شهروندی و دوری گزینی از جرایم و آسیبهای اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد؛ به این صورت که گروه آزمایش، پس از آموزش حقوق شهروندی از لحاظ آگاهی از حقوق شهروندی و دوریگزینی از جرایم و آسیبهای اجتماعی از نمرات بالاتری برخورداربوده و میانگین بالاتری داشتند.
ملخص الجهاز:
در ايـن تحقيـق تـأثير آموزش حقوق شهروندي در ارتقاي پذيرش قانون و دوريگزيني از آسـيبهاي اجتمـاعي زنـان بـه صـورت آزمايشي با استفاده از دو گروه کنترل و آزمايش صورت گرفته است .
همچنين بين گروه آزمايش و کنتـرل ، در زمينـه آگـاهي از حقـوق شـهروندي و دوري گزينـي از جـرايم و آسيب هاي اجتماعي تفاوت معناداري وجود دارد؛ بـه ايـن صـورت کـه گـروه آزمـايش ، پـس از آمـوزش حقوق شهروندي از لحاظ آگاهي از حقـوق شـهروندي و دوريگزينـي از جـرايم و آسـيبهاي اجتمـاعي از نمرات بالاتري برخورداربوده و ميانگين بالاتري داشتند.
در ايـن مسـير، بـه گروهـي از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم بوشهر ، به عنوان گروه آزمـايش حقـوق شـهروندي 1-Shapiro آموزش داده خواهد شد و مقايسه اي بـين آنهـا و گـروه کنتـرل دربـارة آگـاهي از حقـوق شهروندي و دوريگزيني از جرائم وآسيبهاي اجتماعي ، پس از اجـراي آمـوزش بـه عمـل خواهد آمد.
روش شناسي تحقيق از آنجايي که در اين تحقيق ، تأثير قانون پـذيري و آگـاهي از حقـوق شـهروندي برکـاهش آسيبهاي اجتماعي و دوريگزيني از جرايم اجتماعي از طريق آموزش به گروهي از دانـش آموزان دبيرستاني مورد مطالعه قرار گرفته اسـت ، تحقيـق از نـوع شـبه آزمايشـي اسـت ؛ بـه عبارتي، در اين تحقيق تأثير آموزش حقوق شـهروندي در ارتقـاي پـذيرش قـانون و دوري گزيني از آسيبهاي اجتماعي زنـان بـه صـورت آزمايشـي بـا اسـتفاده از دو گـروه کنتـرل و آزمايش صورت گرفته است .
جدول ٢: ضريب همبستگي بين متغيرهاي مورد مطالعه متغيرها دوريگزيني ازجرايم و آسيبهاي اجتماعي سطح معنا داري آگاهي از حقوق شهروندي **0/372 0/001 نتايج جدول فوق نشان مي دهـد کـه بـين آگـاهي از حقـوق شـهروندي و دوريگزينـي از آسيبهاي اجتماعي رابطۀ مثبت معني دار وجود دارد.