خلاصة:
چگونگی رابطه پزشک-بیمار میتواند از عوامل تعیینکنندۀ شکایت بیمار از پزشک به علت قصور پزشکی باشد. این مطالعه با هدف سنخشناسی رابطه پزشکان دارای پرونده شکایت قصور پزشکی با بیمار انجام شد. در این مطالعة کیفی دادهها به روش مشاهدة همراه با مشارکت جمعآوری شد و محقق بهعنوان بیمار به مطب پزشکانی که دارای پروندههای متعدد شکایت از قصور پزشکی در سال 1394 بودند مراجعه و حاصل مشاهدات را بعد از خروج از مطب یادداشت و تحلیل کرد. سه سنخ مطب و الگوی رابطه پزشک-بیمار قابل شناسایی بود. اول، مطب همچون یک بنگاه تجاری کوچک با رابطه پزشک/کاسب-بیمار/مشتری؛ دوم، مطب همچون یک قصر کوچک با رابطه پزشک/سرمایهدار-بیمار/همطبقه؛ سوم، مطب همچون یک فضای اداری و ایدئولوژیک با رابطه پزشک/مدیر- بیمار/ارباب رجوع. رابطه پزشکان دارای پرونده قصور پزشکی با بیماران رابطهای متکی به قدرت و منفعت است که میتواند فراهمکنندۀ زمینه شکایت بیمار از پزشک باشد.
Doctor-patient relationship model is one of the determinant factors that can prompt patients to file a lawsuit against doctor. The study aimed to determine the relationship models between physicians who had history of medical malpractice lawsuit and patients. In this qualitative study data collection conducted by participant observation method, and the researcher referred to the doctor as a patient. She noted and analyzed the results of her observations after leaving the office. Three categories of doctor-patient relationship were identified: first, medical office as a small business enterprise with physician/tradesman-patient/customer relationship; second, medical office as a small palace with physician/Bourgeois man- high class patient relationship; third, medical office as a government office whit physician/manager-patient/client relationship. The findings of this study showed that the relationship between physicians who had history of medical malpractice lawsuit and patients is based on financial interests and authority that can leads patient to make a medical malpractice lawsuit against doctor.