خلاصة:
آثار هنری از جمله فیلمهای سینمایی، ابزاری جهت بازنمایی و شناسایی گفتمانهای موجود در هر جامعهای بشمار میآید. فیلمهای سینمایی با ژانرهای مختلف از جمله اجتماعی، درام، دفاع مقدس یا جنگ دارای مفاهیم جدی و برآمده از متن جامعه و بازگوکننده کیفیات روابط اجتماعی و زندگی روزمره مردماناند. این مطالعه به دنبال مطالعه بازنمایی کالاییشدن یا صبغه بازاری پیدا کردن روابط اجتماعی در فیلمهای سینمایی در بازه زمانی دهه 80 و 90 است. چهارچوب مفهومی با الهام از آرای مارکس، لوکاچ و پولانی که از دیرباز به موضوع سلطه منطق کالایی و مناسبات بازار بر سپهر اجتماعی جهان مدرن پرداختهاند، صورتبندی شده است. از میان فیلمهای سینمایی 5 فیلم بهصورت هدفمند انتخاب و موردبررسی قرار گرفته است. یافتهها حاکی از آن است که در تمامی فیلمهای موردبررسی و ژانرهای مختلف غلبه منطق کالایی و ارزشهای نظام بازار در روابط فردی، اجتماعی، عاطفی و... کاملا مشهود است و سپهر اجتماعی و اخلاقی در تصرف و سیطره منطق اقتصادی و مقاصد نفعطلبانه است. اما بیشترین میزان در ژانرهای اجتماعی و دفاع مقدس با تاکید بر تفاوت در مصادیق در این دو ژانر بوده است.
Artwork, including film, is a tool to represent and identify discourses in any society. Cinemas of various genres, including social, drama, sacred defense or war, have serious, transcendental contexts that reflect the qualities of social relationships and the daily lives of people. This study seeks to study the representation of the social relations commodity in cinema in the 1980s and 1990s. The conceptual framework is inspired by the ideas of Marx, Lukacs and Polanyi who have long been concerned with the domination of commodity logic and market relations over the social sphere of the modern world. Five of the films were purposely selected and reviewed. The findings show that in all the films studied and in different genres the dominance of commodity logic and market system values in individual, social, emotional, and so on relationships is evident and the social and ethical spheres are dominated by economic logic and favorable intentions. But the most common in the social and sacred genres has been the emphasis on differences in samples of the two genres.