ملخص الجهاز:
"R Glie?re آهنگساز بزرگ که در آنزمان خیلی جوان بود دو تابستان را در منزل پروکوفیوها گذراند و به سرگی درسهای پیانو،هارمونی و آهنگسازی داد و بدینترتیب سرگی تا دوازده سالگی چهار اپرا(یکی از آنها بهنام «ضیافت در هنگام طاعون»براساس یکی از آثار پوشکین)،یک سمفونی،یک سوئیت ارکستری بهنام «جزایر متروک»،دو سونات و مجموعهای قطعات پیانوئی تصنیف کرد.
پروکوفیو درسالهای 1929 و 1932 دو دوره کنسرت دیگر نیز در شهرهای مختلف شوروی اجرا کرد و طی این مدت متوجه فعالیتهای بیسابقهء آهنگسازان شوروی و نیز رشد روزافزون جمعیت علاقمند به کنسرت شد و بدینترتیب سرانجام درسال 1933 وی به وطن خود بازگشت و فصلی نوین از حیات آهنگسازی خود را آغاز نمود.
وی در مقالهای تحت عنوان«هنرمند و جنگ»(سال 1944) مینویسد:«مردم شوروی یکپارچه به دفاع از میهن خود برخاسته بودند و هرکسی درصدد بود تا هرچه زودتر به صف مبارزین بپیوندد؛طبیعتا نخستین واکنش آهنگسازان درقبال این رویدادها تصنیف یک سلسله سرودها و مارشهای قهرمانی بود و آن نوعی از موسیقی بود که میتوانست مستقیما در خط اول جبهه نیز شنیده شود».
سمفونی پنجم پروکوفیو اپوس 100(1944)چون بسیاری دیگر از سمفونیهائی که توسط آهنگسازان مختلف درطول جنگ تصنیف شد مانند سمفونی هفتم شوستا کوویچ و سمفونی دوم خاچاطوریان بازتاب اندیشهها و احساسات برانگیخته در اثر وقایع تاریخی آن دوران بود؛البته کاراکتر حماسی موجود در اندیشه و بیان موسیقائی این سمفونی آنرا از دو سمفونی فوق متمایز و به میراث موسیقی سمفونیک کلاسیک روس که بهخصوص توسط بورودین به کمال رسیده بود نزدیک میساخت.
پروکوفیو تصنیف این باله را سال 1941 آغاز کرده بود و در آن استثنائا از آواز نیز استفاده کرده است."