خلاصة:
هدف اصلی از انجام این تحقیق بررسی تاثیر هویت سازمانی بر عملکرد سازمانی و مشتریمداری در صنعت بیمه (نمونهی موردی: شرکت بیمه سامان) است. متغیرهای اصلی تحقیق، هویت سازمانی، عملکرد سازمانی، مشتریمداری است. جامعه آماری تحقیق تمامی کارمندان شرکت بیمه سامان به تعداد 650 نفر هستند که همگی در زمره کارشناسان هستند که براساس جدول مورگان تعداد نمونه 246 نفر تعیین میشود. روش نمونهگیری، نمونهگیری در دسترس میباشد. این پژوهش، از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی از شاخه مطالعات میدانی است. در پژوهش حاضر برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامهها مورد تایید متخصصان و استاد راهنما قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برابر 86/0 برآورد گردیده است. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از روش مدل ساختاری و از نرم افزار SmartPLS و SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که هویت سازمانی بر عملکرد سازمانی و مشتریمداری تاثیر مثبت و معناداری دارد.
The main purpose of this study is to examine the effect of corporate identity on organizational performance and customer orientation in the insurance industry (case study: SAMAN Insurance Company). The main variables of research are corporate identity, organizational performance and customer orientation. The statistical population of the study is all employees of SAMAN Insurance Company with about 650 people. Convenience sampling is adopted foe selecting samples in current study. In the present study, adopted and adapted questionnaires were used to collect information. The content validity of the questionnaires has been confirmed by experts and supervisors. The reliability of the questionnaire was estimated to be 0.86 based on Cronbach's alpha coefficient. . To analyze the findings, structural equation modeling method with SmartPLS 2 and SPSS software 25 were used. The results of the research displayed that corporate identity has a positive and significant effect on organizational performance and customers' orientation.
ملخص الجهاز:
حال پرسش اصلي اين است که آيا هويت سازماني بر عملکرد سازماني و جهت گيري مشتريان در شرکت بيمه سازمان تاثير مثبت و معناداري دارد؟ ٢- ادبيات نظري و پيشينه تحقيق تعاريف هويت سازماني بالمر معناي هويت سازمان را با استفاده از مکتب فکري هفت به نام هاي استراتژيک ، تصويري، استراتژيک - بصري، رفتاري، تصويري رفتاري، ارتباطات سازماني، ارتباطات بصري و طراحي به روز، توضيح داد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) ٥- بحث و نتيجه گيري در اين پژوهش به بررسي تاثير هويت سازماني بر عملکرد سازماني و مشتريمداري در شرکت بيمه سامان پرداخته شده است که از هر دو نوع آمار توصيفي و استنباطي براي تجزيه و تحليل داده ها استفاده شد.
با توجه به شرايط سازماني شرکت بيمه سامان ، در راستاي تاييد شدن اين فرضيه ميتوان مطرح کرد: هويت سازماني در قالب انجام کارها به صورت نظام مند، جهت دستيابي به اهداف تعيين شده با اولويت بندي و اختصاص بهينه زمان و منابع در دسترس ، توانايي پيش بيني موانع انجام کار و آگاه بودن از پيشرفت کار و وضعيت فعلي کار محول شده در هر زمان ، آگاهي از فرآيندها و اهميت دادن به کليه فعاليت هايي که بايد براي رسيدن به يک نتيجه مشخص انجام شود و توجه به ارتباط بين فعاليت ها و نتايج به دست آمده که بر عملکرد سازماني تاثير مثبت و مطلوبي داشته است و با توجه به تاييد فرضيه دوم ، پيشنهاد زير ارائه ميشود: در برنامه ريزي يک سازمان توجه به نيازها و خواسته هاي مشتريان مي بايست در اولويت قرار گيرد و تمام افراد بايد در جهت برقراري ارتباطات مطلوب با مشتري تلاش کنند.