خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد خطمشی گذاری عمومی از دیدگاه اسلام با تاکید بر عدالت و مشارکت مطالعه موردی در آموزش و پرورش خراسان شمالی میباشد. روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی است و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری کارکنان اداری آموزشوپرورش شهر بجنورد میباشد که تعداد 120 میباشد که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 92 پرسشنامه توزیع شد. ابزار گرداوری اطلاعات مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه میباشد و پرسشنامه محقق ساخته میباشد و جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات از نرمافزار spss استفاده شد که طبق نتایج حاصل از پژوهش کشف و شناسایی قابلیتهای افراد با تاکید بر عدالت و مشارکت از ابعاد خطمشی گذاری عمومی محسوب میشود. قطعیت یافتن قابلیتها با تاکید بر عدالت و مشارکت از ابعاد خطمشی گذاری عمومی محسوب میشود. کسب توانمندیها تاکید بر عدالت و مشارکت از ابعاد خطمشی گذاری عمومی محسوب میشود. توسعه منابع انسانی با تاکید بر عدالت و مشارکت از ابعاد خطمشی گذاری عمومی محسوب میشود. شفافیت و پاسخگویی با تاکید بر عدالت و مشارکت از ابعاد خطمشی گذاری عمومی محسوب میشود. فرصتهای برابر با تاکید بر عدالت و مشارکت از ابعاد خطمشی گذاری عمومی محسوب میشود.
The purpose of this study is to investigate the dimensions of public policy from the Islamic perspective with emphasis on justice and case study participation in North Khorasan education. The research method is descriptive-survey and it is applied in terms of purpose. The statistical population is Bojnourd education staff of 120 which 92 questionnaires were distributed using Cochran formula and simple random sampling. The data gathering tool is library studies and questionnaires and a researcher-made questionnaire was used to analyze the information. SPSS software was used to analyze and identify the capabilities of individuals with an emphasis on justice and participation as a general policy dimension. Finding capabilities with an emphasis on justice and participation is one of the dimensions of public policy. Empowering Emphasis on justice and participation is one of the dimensions of public policy. Human resource development emphasizing justice and participation is one of the dimensions of public policy. Transparency and accountability are a public policy dimension with an emphasis on justice and participation. Equal opportunities with an emphasis on justice and participation are among the dimensions of public policy.
ملخص الجهاز:
ابزار گرداوری اطلاعات مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه محقق ساخته میباشد و جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات از نرمافزار spss22 استفاده شد که طبق نتایج حاصل از پژوهش کشف و شناسایی قابلیتهای افراد با تأکید بر عدالت و مشارکت از ابعاد خطمشی گذاری عمومی محسوب میشود.
طبق نتایج حاصل از جدول، مقدار اماره t مثبت است (287/30 t:) و درجه معناداری کمتر از 01/0 است (000/0 sig:) لذا فرضیه پژوهش تایید می شود و کشف و شناسایی قابلیتهای افراد با تأکید بر عدالت و مشارکت از ابعاد خطمشی گذاری عمومی محسوب میشود.
طبق نتایج حاصل از جدول، مقدار اماره t مثبت است (977/7 t:) و درجه معناداری کمتر از 01/0 است (000/0 sig:) لذا فرضیه پژوهش تایید می شود و کسب توانمندیها تأکید بر عدالت و مشارکت از ابعاد خطمشی گذاری عمومی محسوب میشود.
طبق نتایج حاصل از جدول، مقدار اماره t مثبت است (206/8 t:) و درجه معناداری کمتر از 01/0 است (000/0 sig:) لذا فرضیه پژوهش تایید می شود و توسعه منابع انسانی با تأکید بر عدالت و مشارکت از ابعاد خطمشی گذاری عمومی محسوب میشود.
طبق نتایج حاصل از جدول، مقدار اماره t مثبت است (287/15: t) و درجه معناداری کمتر از 01/0 است (000/0 sig:) لذا فرضیه پژوهش تایید می شود و شفافیت و پاسخگویی با تأکید بر عدالت و مشارکت از ابعاد خطمشی گذاری عمومی محسوب میشود.
طبق نتایج حاصل از جدول، مقدار اماره t مثبت است (759/8t:) و درجه معناداری کمتر از 01/0 است (000/0 sig:) لذا فرضیه پژوهش تایید می شود و فرصتهای برابر با تأکید بر عدالت و مشارکت از ابعاد خطمشی گذاری عمومی محسوب میشود.