خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین بازاریابیدرونی با مشتریگرایی در اداره کل ورزش و جوانان
استان کرمان بود. روش تحقیق از نوع همبستگی وبه لحاظ هدف کاربردی است که به شکل میدانی انجام
شده است. جامعه ی آماری کلیة کارمندانی که در این اداره کل فعالیت اداری انجام میدهند بود؛ از آنجا
که حجم جامة آماری کم بود، (١٠٠ نفر) لذا نمونه آماری نیز برابر با جامعه آماری گرفته شد. برای جمع
آوری اطلاعات از دو پرسشنامه بازاریابی درونی و مشتریگرایی بانسال، مندلسون و شارما (2000) در مقیاس لیکرت و پنج گزینهای استفاده شد. روایی پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش استاندارد است و توسط اساتید مربوط تایید گردیده است. پایایی پرسشنامههای تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای بازاریابی درونی و مشتری گرایی به ترتیب (0/75 و 0/79) به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی واستنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، بین ابعاد بازاریابید رونی (آموزش، امنیت شغلی، توانمندسازی
کارکنان، تسهیم اطلاعات کارکنان و استراتژی بازاریابی درونی با مشتری گرایی ارتباط مثبت ومعنی داری (P <0/ 05)، و بین ابعاد بازاریابی درونی (پاداش و کاهش فاصله طبقاتی کارکنان) ارتباط معناداری وجود ندارد (P >0/ 05) همچنین، لحاظ کردن استراتژی بازاریابی درونی با ضریب Beta (0/402) نسبت به توانمندسازی کارکنان با ضریب (0/357)، امنیت شغلی با ضریب (0/350)، آموزش کارکنان با ضریب (0/298)، تسهیم اطلاعات کارکنان با ضریب (0/291) پیش بینی کننده بهتری برای مشتری گرایی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان است. لذا توصیه می شود تا مدیران با اعمال بازاریابی درونی در سازمان ها باعث مشتری مدار شدن کارکنان شود و بنابراین رضایت مشتری حاصل می شود.
ملخص الجهاز:
پس با توجه به اهمیت موارد ذکر شده در مورد بازاریابی درونی و مشتری گرایی و این که به نظر میرسد این دو مقوله ارتباط نزدیکی با هم داشته باشند مسئله اصلی تحقیق حاضر در پاسخ گویی به این سئوالات است که آیا بین آموزش کارکنان، پاداش کارکنان و مشتریگرایی در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان رابطه معناداری وجود دارد.
توزیع فراوانی سابقه اشتغال کارکنان یافتههای استنباطی فرضیه اول بین آموزش کارکنان و مشتری گرایی در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان رابطه معنیداری وجود دارد.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه دوم بین پاداش کارکنان و مشتری گرایی در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان رابطه معنی داری وجود دارد.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث ونتیجه گیری در مورد فرض اول که بیانگر وجود ارتباط بین آموزش کارکنان و مشتریگرایی در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان است.
بانسال، مندلسون و شارما 5 (2001) و عدالت خواه (1390) و کانیبر و نارت 6 Ahmed et al Bansal et al Ballantyne Kanibiri and nart Bansal et al Kanibiri and nart (2012)، پاداش کارکنان را یکی از بازوهای بازاریابیدرونی برای افزایش مشتریگرایی میدانند، و در این تحقیق نیز مشخص شد که از دیدگاه کارکنان، پاداش به کارکنان بین کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان بر مشتریگرایی کارکنان این سازمان تاثیر دارد که با آن نتایج همخوان است.