خلاصة:
ارحام از موضوعاتی است که احکام متعددی مثل صله، هبه، وصیت و ارث بر آن بار میشود و در این مقاله به دنبال آن هستیم که محدوده رحم را از نظر شرع مشخص نماییم به این بیان که آیا شرع معنای خاصی از رحم مد نظر دارد یا اینکه همان معنای لغوی و عرفی رحم مد نظر شرع است ؟ و اگر معنای لغوی و عرفی رحم مد نظر است از نظر عرف و لغت رحم به چه معنایی است ؟ فقهاء می فرمایند که حقیقت شرعیه در مورد رحم نداریم و باید رجوع به عرف شود.
ملخص الجهاز:
مقصود از رحم در «صله رحم» رضا میرزایی، ابوالفضل عطاری، حسین عوقی 1 چکیده ارحام از موضوعاتی است که احکام متعددی مثل صله، هبه، وصیت و ارث بر آن بار میشود و در این مقاله به دنبال آن هستیم که محدوده رحم را از نظر شرع مشخص نماییم به این بیان که آیا شرع معنای خاصی از رحم مد نظر دارد یا اینکه همان معنای لغوی و عرفی رحم مد نظر شرع است ؟ و اگر معنای لغوی و عرفی رحم مد نظر است از نظر عرف و لغت رحم به چه معنایی است ؟ فقهاء می فرمایند که حقیقت شرعیه در مورد رحم نداریم و باید رجوع به عرف شود.
اشکال اما دلیل اول: اولاً از نظر سندی روایت اشکال دارد، و ثانیاً بر فرض قبول سند از نظر دلالت هم اشکال دارد به این بیان که اینکه اسلام ارحام جاهلیت را قطع میکند دال بر این نیست که مطلق قرابت به وسیله اسلام قطع شده است بلکه منظور این است که حقی از جانب اسلام ندارد، شاهد بر این کلام روایتی است که در کتاب شریف کافی آمده و در آن آن امام صادق( میفرمایند: «نسبت به کافر دو حق وجود دارد یک حق رحم و دیگری حق اسلام که فرد مسلمان نسبت به کافر حق اسلام ندارد اما حق رحم دارد».
قول پنجم مرحوم ابن جنید اسکافی( قائل هستند که ارحام به کسانی میگویند که قرابت نسبی با هم دارند اما این قرابت تا أب چهارم است و به افراد بعد از أب چهارم رحم گفته نمیشود.