خلاصة:
مسئولیت اجتماعی شرکتها تأثیر زیادی بر جنبههای مختلف حسابداری و مالی دارد. از زمان اولین مطالعه در این حوزه که بوون (1953) انجام داد، اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکتها و تأثیر آن بر جامعه، از جنبههای مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است که منجر به بروز دیدگاههای متفاوتی درباره مسئولیت و در نهایت منجر به توسعه چارچوب گزارشگری و مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها شده است. هدف این پژوهش مطالعه بررسی ارتباط مسئولیتپذیری اجتماعی با پاداش هیأت مدیره در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. اطلاعات مورد نیاز برای این پژوهش از صورتهای مالی 100 شرکت در دورهی زمانی 1396-1391 گردآوری شده است. در این پژوهش برای مسئولیتپذیری اجتماعی از معیارهای مشارکت اجتماعی، روابط کارکنان، محیطزیست، ویژگیهای محصولات و برای پاداش از معیار پاداش نقدی هیأت مدیره استفاده شده است. یافتههای حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نشان میدهد که بین معیارهای مسئولیت اجتماعی شرکت و پاداش هیأت مدیره ارتباط معنیداری وجود دارد.
Corporate social responsibility has a great impact on different aspects of accounting and finance. From the earliest classic studies by Bowen (1953), the importance of Corporate Social Responsibility (CSR) and its impact on society have been explored from various viewpoints and it has led to different views on responsibility and development of reporting framework and Corporate Social Responsibility concept. The aim of this study was to examine the relationship between corporate social responsibility and CEO compensation in firms listed on the Tehran Stock Exchange. Information required for the study, were collected in financial statements of 100 firms in the period 2012-2017. In this research, the criteria included social participation, employee relations, environment, product characteristics and cash reward board were used for measuring of corporate social responsibility and CEO compensation respectively. The results of the study showed that there is a significantly positive relationship between corporate social responsibility and CEO compensation.
ملخص الجهاز:
هدف این پژوهش مطالعه بررسی ارتباط مسئولیت پذیری اجتماعی با پاداش هیأت مدیره در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .
یافته های حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نشان میدهد که بین معیارهای مسئولیت اجتماعی شرکت و پاداش هیأت مدیره ارتباط معنیداری وجود دارد.
آنها با استفاده از داده های ٢٢٣ شرکت سنگاپوری دریافتند که گرچه 88 فصلنامه پژوهش حسابداری و حسابرسی، دوره نهم ، شماره ٤، زمستان ١٣٩٨ به طور کلی عملکرد مالی هر دو گروه شرکت ها با راهبردهای رهبری هزینه و متمایزسازی بهبود یافته است ، اما در اجرا و افشای مسئولیت پذیری، شرکت هایی که راهبرد متمایز سازی را برگزیده اند، از منافع اجرا بیشتر منتفع شده اند.
مدل پژوهش با توجه به مبانی نظری مدل پژوهش به شرح زیر است : CEO Compensation it = λ0 + λ1 Corporate Social Responsibility it (δ1 CSR-COM-s + δ2 CSR-EMP-s + δ3 CSR-ENV-s + δ4 CSR-PRO-s) + λ2 Ln Total Assets it + λ3 Financial Leverage it + λ4 ROE it + ɛ it در این مدل متغیرها به شرح زیر است .
EO Compensationit: پاداش هیأت مدیره ؛ Corporate Social Responsibilityit: مسئولیت اجتماعی؛ Ln Total Assetsit: اندازه شرکت ؛ Financial Leverageit: اهرم مالی؛ ROEit: نرخ بازده حقوق صاحبان سهام ؛ ɛit: جملات اخلال (پسماندها).
Impact of social responsibility disclosure on accounting, economic and market based Measures Of corporate performance evaluation.
Corporate social responsibility and financial performance: An empirical analysis of Indian banks.
Corporate social responsibility and firm financial performance.