خلاصة:
رسانهها برای تقویت هویت فرهنگی مشترک و ایجاد همگرایی بین ملتها، عنصر بسیار تأثیرگذاری در دیپلماسی فرهنگی بین کشورها هستند. هدف این مقاله شناخت و معرفی بایستههای همکاری مطلوب رسانهای میان کشورهای فارسیزبان (ایران، افغانستان و تاجیکستان)، برای توسعه طرحهای رسانهای در قالب تولید و توزیع محصولات رسانهای با تأکید بر راهاندازی تلویزیون مشترک است. در این مقاله، پس از مصاحبه با کارشناسان و فعالان رسانهای در زمینه کشورهای فارسیزبان، اطلاعات و دادههای جمعآوری شده از طریق روش تحلیل مضمون، سامانبخشی و صورتبندی شدهاند. در این خصوص با استفاده از نرمافزار ویژه کدگذاری تحقیقات کیفی (MAX QDA) دادهها و کدها ذیل مقولهها و زیر مقولهها طبقهبندی شده و در قالب جداول ارائه شده است. مضامین به دست آمده، ذیل سه مقوله اصلی تبیین شدهاند: «نقاط قوت موجود در عملکرد و ساختار رسانهای سه کشور، نقاط ضعف موجود در عملکرد و ساختار رسانهای سه کشور، الزامات همکاری رسانهای میان سه کشور». براساس یافتهها، میتوان با تأکید بر موضوعات فرهنگی و هویّتیِ کشورهای فارسیزبان، به تولید و پخش محصولات رسانهای، در رسانههای داخلی این کشورها مبادرت کرد. فرایند همکاری رسانهای میان کشورهای فارسیزبان، باید بر اساس ایجاد واحد پشتیبانی و سازوکار تبادل برنامههای رادیویی و تلویزیونی بهعنوان یک بانک اطلاعات متنوع و کاربردی در تولید و پخش برنامهها برای مخاطبان این کشورها باشد.