خلاصة:
امروز ثابت شده است تحقق موفقیت تجاری سازمانها از طریق احترام به ارزشهای اخلاقی، مردم، جامعه و محیطزیست امکانپذیر است. از سویی، خودشیفتگی که بهعنوان یک ساختار شخصیتی مطرح است، میتواند قضاوتها و تصمیمهای مدیران از احتمال نتایج گوناگون را تحت تأثیر قرار دهد. طبق مطالعات اخیر مشاهده شده است که خودشیفتگی در بین مدیران نقشی حیاتی در انجام فعالیتهای مرتبط با مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها دارد. در این راستا، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تجربی نقش تعدیلکنندگی خودشیفتگی مدیران در تبیین رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی و عملکرد مالی 54 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران برای بازه زمانی 1393-1382 است. لذا پس از تجزیه و تحلیلهای آماری صورت گرفته با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری (تحلیل مسیر)، نتایج حاصل از فرضیههای پژوهش حاکی از آن است که رابطهای مستقیم و معنادار بین خودشیفتگی مدیران و مسئولیتپذیری اجتماعی و عملکرد مالی وجود دارد. همچنین، نتایج حاکی از وجود رابطه مستقیم و معنادار بین مسئولیتپذیری اجتماعی و عملکرد مالی است. افزونبراین، نقش تعدیلی خودشیفتگی مدیران در تبیین رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی و عملکرد مالی تأیید شد.
Nowadays it is proved that organizations’ success would be achieved through respect to the ethical value, people, society, and environment. On the other hand, narcissism which is considered as a personality structure could affect the managers’ judgement and decision making of various probability. According to the recent studies, narcissism plays a vital role on doing the corporate social responsibilities activities among the managers. In this regard, the main goal of this research is to empirical study of the moderating role of managers’ narcissism on the relationship between social responsibilities and financial performance of 54 listed companies of Tehran Stock Exchange during 2004 to 2015. Thus, by using structural equation modeling (path analysis) as statistical analysis, results showed that there is a there is a significant and positive relationship between managers’ narcissism, social responsibilities and financial performance. Moreover, the results suggested a significant and positive relationship between social responsibilities and financial performance. Besides, the moderating role of managers’ narcissism in explaining the relationship between social responsibilities and financial performance was confirmed.