خلاصة:
هدف: این تحقیق با هدف آزمون تجربی ارتباط بین چرخۀ عمر و مسئولیت اجتماعی شرکت با توجه به نقش تعدیلی منابع مالی در بازة 1390 تا 1395 انجام شده است. روش:روش جمعآوری دادهها، آرشیوی و رجوع به بانکهای اطلاعاتی و روش تحلیل دادهها، الگوی رگرسیون چند متغیره با استفاده از الگوی دادههای تابلویی و روش اثرات ثابت است. یافتهها: نتایج نشان میدهد که بین مرحلۀ بلوغ چرخۀ عمر و مسئولیت اجتماعی شرکت، رابطة مثبتی برقرار است. اما بر خلاف انتظار منابع مالی در رابطۀ بین چرخۀ عمر و مسئولیت اجتماعی شرکت، نقش تعدیلی ندارد. نتیجهگیری: شرکتهای بالغ جهت کسب مزایای رقابتی بیش از سایر شرکتها در زمینة مسئولیت اجتماعی شرکت، سرمایهگذاری میکنند.
Objective: The objective of this study is to examine the relationship between corporate life cycle and corporate social responsibility with regard to the moderating role of financial resources during the period 2012 to 2017. Method: The data was collected by archival method with reference to the databases, and then was analysed by multivariate regression and panel data models with fixed effect. Result: The findings showed that there is a positive relationship between maturity stage of life cycle and corporate social responsibility. However, in contrast to expectations, there is no moderating role for financial resources in the relationship between corporate life cycle and corporate social responsibility. Conclusion: Matured firms in attempts to gain the competitive advantages of investments, invest more on corporate social responsibility than other firms.
ملخص الجهاز:
بطور کلی استدلال میشود مزیت رقابتی، منابع غنی و عملکرد مالی بهتر به شرکتهای بالغ این امکان را میدهد که مبالغ بیشتری را صرف سرمایهگذاری در فعالیتهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی بکنند.
مطالعات قبلی نقش چرخة عمر شرکت در پرداخت سود سهام (بِندِر و وارد، 1993؛ دیانجلو و همکاران، 2006؛ اعتمادی و همکاران، 1393)، ساختار سرمایه (فاما و فرنچ، 2001؛ مهرانی و همکاران، 1393)، هزینة حقوق صاحبان سهام (حسن و همکاران، 2015؛ کرمی و آخوندی، 1395؛ طالبنیا و حشمت، 1396)، سودآوری (پیری و همکاران، 1390)، کیفیت سود (مرادی و اسکندر، 1393)، مدیریت سود (اثنی عشری و نادری نور عینی، 1396)، ریسکپذیری (حبیب و حسن، 2018؛ آقایی و همکاران، 1397) و اجتناب از مالیات (حسن و همکاران، 2017) را آزمون کردهاند و کمتر به بررسی نقش چرخة عمر شرکت در ایفای مسئولیت اجتماعی پرداختهاند.
آنها استدلال میکنند با توجه به ماهیت غیرقابل برگشت مخارج مربوط به فعالیتهای اجتماعی و به دلیل محدود بودن منابع شرکتهای جوان، این شرکتها برای سرمایهگذاری در مسئولیت اجتماعی، توانایی محدودی دارند.
همچنین نتایج نشان میدهد که متغیرهای کنترلی عملکرد مالی، سن و اندازۀ شرکت با افشای اطلاعات مربوط به مسئولیت اجتماعی، رابطۀ مثبت و معنادار دارند؛ یعنی شرکتهای بزرگ و با سابقه (مسن) که عملکرد مالی بهتری هم دارند، نسبت به سایر شرکتها بیشتر به فعالیتهای محیطی و اجتماعی توجه میکنند.
Analysis of the Role of Management Accountants as Strategic Advisers, Based on Contingency Model Ali Sayadi Somar 1 Freydoon Rahnamay Roodposhti (Ph. D) 2 Zahra Pourzamani (Ph. D) 3 Hashem Nikoomaram (Ph. D) 4 Abstract Objective: The purpose of this research is to analyz the role of management accountants as Strategic Advisors for Managers based on the contingency theory.