خلاصة:
.
ملخص الجهاز:
علت هاي شکل گيري اين فلسفه آموزشي را ميتوان در موارد زير خلاصه کرد: - ديپلماسي و شيفتگي به پيشرفت اروپا (از ۱۱۸۸ با اولين مأموريت ديپلماتيک ايراني در لندن ) - اعزام دانشجو به خارج و شيفتگي آنان (از ۱۱۹۰) - شکست نظامي از روسيه (معاهده گلستان ۱۱۹۲؛ معاهده ترکمانچاي ۱۲۰۷) - اقتصاد وابسته به غرب : قرارداد با رويتر و امتياز تنباکو در رابطه با انگليس و ۵۰% واردات از روسيه - شاهان شيفته نسبت به غرب : سفرهاي اروپايي ناصرالدين شاه (۱۲۶۸/۱۲۵۷/۱۲۵۲) و مظفرالدين شاه (۱۲۸۱) - روشنفکران غرب گرا: ميرزا ملکم خان ، طالبوف و سپهسالار ويژگيهاي فلسفه آموزشي دوران پهلوي ـ تقليد و غربيسازي آموزش ايران ۱.
نظر نويسنده در علت يابي آن اين است که با پرورش ميتوان نسلي منقاد نسبت به حکومت و فداکار براي جامعه ايجاد کرد در حالي که آموزش تنها کسب اطلاعات است .
۲. انقلاب اسلامي نميتوانست وضعيت هايي را که آموزش در ايران ايجاد کرده بود، از بين ببرد؛ مانند ورود زنان به اجتماع و خود نظام آموزشي جديد به جاي مدرسه هاي قديم و اقرار به وضع دولت - ملت جديد.
ـ سوگيريها و مواضع تناقض آميز نويسنده - جانبداري از آمريکا: نظر شوراي هماهنگي امور خارجي آمريکا هم اين بود که فلسفه آموزشي ايران به سبب تقليد از نظام فرانسه معيوب بوده است .
- موضع دوگانه در مورد نقش استبدادي آموزش يا پرورش : چنان که پيش از اين اشاره شد، به نظر نويسنده ، در فلسفه آموزشي پهلوي، پرورش مقدم بر آموزش شناخته ميشد، زيرا پرورش در فراهم آوردن نسلي منقاد به حکومت نقش اساسي دارد؛ اما وي در جاي ديگر (ص .