خلاصة:
در حال حاضر رویکردی که به عنوان اثربخش ترین، کم هزینه ترین و پایدارترین شیوه اعمال مدیریت شهری معرفی می شود « حکمروایی خوب شهری » می باشد . حکمروایی خوب شهری را میتوان شیوه و فرایند اداره امور شهری با مشارکت و تعامل سازنده سه بخش دولتی، خصوصی و جامعه مدنی به منظور نیل به شهر سالم، باکیفیت و قابلیت زندگی بالا و توسعه پایدار شهری تعریف کرد. با توجه به مؤلفه های مورد بررسی و ماهیت کاربردی پژوهش، روش این پژوهش توصیفی - تحلیلی می باشد.داده ها و اطلاعات مورد نیاز پژوهش به دو شیوه کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده است. هدف پژوهش سنجش نواحی چهارده گانه شهر ایلام به لحاظ شاخص های حکمروایی خوب شهری می باشد . محدوده جغرافیایی پژوهش، شهر ایلام است که در سرشماری سال 1390 برابر 172213 نفر بوده است . جامعه آماری تحقیق 42613 خانوار ساکن شهر ایلام و حجم نمونه 397 نفر سرپرست خانوار با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند . برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ، استفاده شده است، که مقدار محاسبه شده 0.76 به دست آمده است. در این تحقیق سه شاخص پاسخگویی، مسئولیت پذیری و قانون مداری مورد استفاده قرار گرفته است . برای تحلیل داده ها از نرم افزار spss و از تکنیک T تک نمونه ای استفاده شده است . ارزش گذاری متغیرها با بهره مندی از طیف لیکرت صورت گرفته است. نتایج حاصله از پژوهش بر پایه تکنیک t-test حاکی از آن است که سطح تمام شاخص های حکمرانی خوب در شهر ایلام ، پایین تر از سطح متوسط طیف لیکرت است لذا می توان گفت که نواحی چهارده گانه شهر ایلام از لحاظ این مولفه ها در سطح نامطلوبی قرار دارند و فرضیه پژوهش کاملا تایید شده است.
Therefore todays a procedure which is considered to be the most effective, the least expensive and the most constant is "Good Urban Governance". It can be defined as a procedure of managing municipal activities with cooperation and engagement of three sectors; public, private and civilized society in order to create a sound city with high level of living capabilities and constant development. This study is a descriptive- explanative one regarding studying factors and practical nature of the study. Data and information are collected with library and field studies. It is a survey study and it is done by preparing a questionnaire. Statistical population is 42613 Ilamian families and case study is 397 head of families whom are selected by Cochran formula and random sampling. Cronbach's coefficient alpha is used for reliability of questionnaire which is 0.76. Analyzing data is done by T-test method. The aim of the study is evaluating Ilam 14 areas about Good Urban Governance indexes. Geographical limit of the study is Ilam city. Its population was 172213 people and 42613 families in 1390. Criteria of this study are World Bank criteria and United Nation developing program. Three factors, accountability, responsibility and Role of law are analyzed using T-test. Results show that rate of accountability is -8.340 which is meaningful in 5 percent error level. It can be said that there is a meaningful difference between real average (2.08) and imagined average (3). As the real average is lower than imagined one it can be said that from citizens' views accountability index is in an undesirable level and they evaluate it lower than Likert scale. There is a meaningful difference between real average (2.14) and imagined average (3) for responsibility level and as it is below Likert scale therefore it is in a lower level. Average for Role of law is 3.54 which is more than imagined average. Therefore the level of law abidance is high according to citizens' view. Therefore it can be said that Ilam 14 areas has undesirable levels according to these scales and the hypothesis of this study is confirmed.
ملخص الجهاز:
در سالهای اخير با مشخصشدن اهميت، نقش و جايگاه حکمروايي خوب در برنامههاي توسعه و جايگاه آن در مديريت شهري، محققان زيادي تلاش نمودهاند تا به تبيين جايگاه، موضوع، محتوي و شاخصهای آن بپردازند که از آن جمله ميتوان به اين موارد اشاره کرد: اسماعيلزاده و صرافي (1385)، در پژوهشي با عنوان جايگاه حکمروايي خوب برنامه ريزي شهري طرح متروي تهران به بررسي حکمروايي خوب (نظام اداره خوب)، که شامل اصولي از قبيل مشارکت، پاسخگويي، شفافبودن، کارآمدي، قانونمداري و نظاير اينهاست پرداختهاند و نقش مردم در فرايند برنامهريزي و ميزان تعامل اضلاع حاکميت (مسئولان، مردم و بخش خصوصي) مورد توجه قرار گرفته است.
20) و میانگین فرضی (3) تفاوت معنیدار است و از آنجایی که میانگین واقعی به دست آمده کمتر از میانگین فرضی است میتوان به این نتیجه رسید که از دیدگاه شهروندان، ساز و کار انتقال خواستههای شهروندان به مدیران شهری در سطح مطلوبی قرار ندارد.
13) و میانگین فرضی (3) تفاوت معنیدار است و از آنجایی که میانگین واقعی بدست آمده کمتر از میانگین فرضی است میتوان به این نتیجه رسید از دیدگاه شهروندان مسئولیتپذیری و پاسخگویی مدیران شهری در خصوص عملکرد خود در سطح پایینی قرار دارد.
71) و میانگین فرضی (3) تفاوت معنیدار است و از آنجایی که میانگین واقعی بهدست آمده بیشتر از میانگین فرضی است میتوان به این نتیجه رسید که از دیدگاه شهروندان میزان مقاومت مدیران شهری در برابر رفتارهای غیرقانونی شهروندان در سطح بالایی قرار دارد.