خلاصة:
جستار حاضر میکوشد، با توجّه به آرای انتقادی پییر ماشری، مفهوم «غیاب» را در ادبیات و نظریۀ ادبی بررسی کند، و به نمونههایی از این غیاب در آثار ادبی نویسندگانی همچون شکسپیر، چارلز دیکنز، تامس هاردی، جرج ارول و ویلیام فاکنر اشاره کند. منظور از غیاب در نقد ادبی این است که معنا هیچگاه بهطور کامل حضور ندارد و نمیتوان تفسیری واحد، قطعی و بیتغییر از اثری ارائه داد. و این یعنی تعیّنناپذیری معنای اثر ادبی، زیرا معنا در تعامل میان اثر و خواننده شکل میگیرد. » غیاب» از مختصات مهم بازنمایی ادبی است، و از این روست که برخی نویسندگان از غیاب بهمنزلۀ تمهیدی ساختاری، معنایی، روانشناختی و فلسفی بهره میگیرند تا بتوانند مفاهیم و مضامین ضمنی را بیان کنند. در این جستار میخواهیم مفهوم غیاب را از زاویۀ دید اندیشمند معاصر، پییر ماشری (1938- ) در کتاب نظریۀ خلق اثر ادبی (1978) بررسی کنیم. واژگان کلیدی: غیاب، حضور، نظریۀ ادبی، پییر ماشری، نظریۀ خلق اثر ادبی.
This paper examines the concept of “absence” in literature and literary theory, particularly in the theoretical works of Pierre Macherey and Louis Althusser, and in the literary works of various writers such as William Shakespeare, Charles Dickens, Thomas Hardy, George Orwell, and William Faulkner. The idea of absence in literary criticism signifies the fact that meaning is never completely present in the text; meaning instead is the result of an interaction between author, text, and reader. The present paper aims at bringing into focus different reasons why “absence” becomes a prominent feature in certain literary representations, and why some authors use “absence” as a structural, semantic, symbolic, social, psychological, political or philosophical device to manifest significant underlying concepts and themes in their works. The theoretical cornerstone of the present research is Macherey's influential book A Theory of Literary Production (1978) in which he says, the literary works are never complete; there are absences that drive the plot and the whole story forward.